Netflix moet dit jaar zijn succes buiten de VS verzilveren
Netflix doet het goed buiten de VS. De videodienst trok in het laatste kwartaal van 2015 vier miljoen nieuwe gebruikers aan, dat is een half miljoen meer dan verwacht. De groei in de VS zelf valt wel tegen. In totaal kwamen er 6,1 miljoen abonnees bij.
Daarmee heeft de videodienst nu bijna 75 miljoen gebruikers, waarvan er zo'n 70 miljoen betalen (de andere 5 miljoen hebben een proefabonnement). Het bedrijf draaide het afgelopen kwartaal een omzet van 1,67 miljard dollar, terwijl analisten hoopten op 1,83 miljard. Het aandeel van Netflix staat, ondanks het slechte groeicijfer in de VS, nabeurs inmiddels zo'n 8 procent in de plus.
Belangrijk jaar
Het komende jaar wordt belangrijk voor de videodienst. Tijdens technologiebeurs CES kondigde Netflix aan dat zijn videodienst nu in 190 landen beschikbaar is, met uitzondering van China en landen die een Amerikaans handelsembargo hebben. Het bedrijf moet dit jaar gaan bewijzen dat er inderdaad nog miljoenen mensen zijn die een abonnement op de videodienst willen nemen.
Veel potentiële gebruikers zitten bijvoorbeeld in opkomende economieën, waar het internet nog niet altijd even goed is, en in China. Met dat land is Netflix nog druk in gesprek, vertelde topman Reed Hastings onlangs aan techsite Re/code. Het is onduidelijk of Netflix daar dit jaar nog naar toe kan gaan.
In landen waar het wel beschikbaar is, zal het aanbod waarschijnlijk in het begin klein zijn en per land verschillend zijn. Dat probeert Netflix te compenseren met films en series die in opdracht van het bedrijf zelf zijn geproduceerd. Een bekend voorbeeld is House of Cards, een serie over de Amerikaanse politiek. Overigens lukt het niet altijd om ook die series wereldwijd beschikbaar te maken.
Voorheen was het alsnog mogelijk om films en series die niet in een bepaald land beschikbaar waren dankzij een omweg te kijken via de Amerikaanse bibliotheek. Deze is het grootst. Vorige week kondigde het bedrijf echter aan dat ze daar strenger op gaan toezien, zeer waarschijnlijk onder druk van licentiehouders.
Het zorgde voor veel verontwaardiging op sociale media. Technologiemagazine Wired had ook bedenkingen bij deze zet en schreef onder meer: "Uiteindelijk is het internationale publiek van Netflix de sleutel tot groei. Waarschijnlijk gaan analisten tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers vragen stellen over hoe Netflix in al deze markten denkt te gaan groeien. De echte vraag is niet óf Netflix in 190 landen beschikbaar is, maar of alle 190 landen dezelfde Netflix krijgen."
'Netflix is geen Spotify'
Daar hoopt het bedrijf uiteindelijk wel op, maar de vraag is hoe realistisch dat is. Eerder zei Joris Evers, de topman van Netflix in Europa, in gesprek met de NOS dat gebruikers Netflix niet moeten vergelijken met Spotify. Een dienst die probeert zoveel mogelijk alle muziek die er is beschikbaar te stellen. "De manier waarop de rechten van films en series worden aangekocht is heel anders dan bij muziek. Dat zie je ook met tv-zenders: programma's zijn vaak alleen op een bepaalde zender te zien. In die zin zijn we gewoon een internetzender."
Ten slotte staat Netflix waarschijnlijk nog een andere uitdaging te wachten. The Wall Street Journal schrijft op gezag van bronnen dat mediabedrijven in diverse landen er over nadenken om samen biedingen te doen op nieuw films en series, omdat ze zo een grotere kans maken om van Netflix te winnen. Het bedrijf overbiedt nu vaak andere partijen, zodat ze zeker weten dat ze films en series in handen krijgen. Dat kan dit jaar voor het bedrijf een probleem worden, denkt de krant.