NOS Nieuws

Kamer: afspraken over veiligheid luchtruim

De meeste Kamerleden leggen in hun reacties op het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid de nadruk op de kwestie van de veiligheid in het luchtruim.

Kamerlid Ten Broeke van regeringspartij VVD vindt dat er nu een "duidelijk gat zit in de verdeling van de verantwoordelijkheden." "Als Oekraïne niet in staat is een afweging te maken die de veiligheid van de burgerluchtvaart moet garanderen, dan zullen andere landen daar in moeten springen."

Verplichting in de wet

Hij denkt erover om de Nederlandse veiligheidsdiensten te verplichten luchtvaartmaatschappijen in te lichten over mogelijke risico's. Eerder stond zo'n verplichting in de wet, maar die is in 2002 geschrapt.

Zijn collega Servaes van de PvdA vindt dat je de inschatting van de veiligheid van het luchtruim niet aan een land kan overlaten als dat zelf in oorlog is. "Dat een land zelf die inschatting kan maken is niet meer van deze tijd. Dat moet dus anders."

Snel nieuwe afspraken

SP-leider Roemer vindt dat er snel nieuwe afspraken moeten worden gemaakt over het vliegen boven conflictgebieden. Hij vindt dit vooral een verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen zelf. Hij wijst erop dat er vorig jaar ook een paar maatschappijen boven het betrokken gebied vlogen.

PVV-leider Wilders zet grote vraagtekens bij de manier waarop de veiligheid van vluchten wordt beoordeeld. "Je moet er als passagier van op aan kunnen dat je niet over een conflictgebied vliegt of anders moet je kunnen zeggen dat je niet met die vlucht mee gaat; het is bizar dat dat nog steeds niet is geregeld."

Een tweede

Ook CDA-leider Buma vraagt zich af of de situatie in het luchtruim boven conflictgebieden op dit moment veiliger is dan vorig jaar bij het verongelukken van vlucht MH17. Op welke manier dat precies wordt geregeld is volgens hem van ondergeschikt belang. "Of dat internationale aanspraken zijn, of regeringen dat zelf moeten doen, is een tweede."

Ook D66-Kamerlid Sjoerdsma wil dat er zowel nationaal als internationaal snel stappen worden gezet om dit beter te regelen. "Het is pijnlijk om te zien hoe luchtvaartmaatschappijen en staten de risico's in Oekraïne onjuist hebben ingeschat."

GroenLinks-voorman Klaver vindt het achteraf "droevig om te zien" dat de inlichtingenpositie van Nederland over Oekraïne militair was gericht en te weinig rekening hield met de burgerluchtvaart. "Om dit soort informatie beter de delen, is een wake-upcall voor de hele wereld."

Voortouw

ChristenUnie-voorman Slob wil dat de aanbeveling van de Onderzoeksraad over Veiligheid over de veiligheid in het luchtruim meteen wordt opgevolgd. Volgens hem zijn er nu veel vragen over de gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheden, veiligheidsdiensten en luchtvaartmaatschappijen. "Nederland, Maleisië en Australië moeten het voortouw om hierover afspraken te maken."

Ook zijn SGP-collega Van der Staaij vindt dat de veiligheid in de lucht verder moet worden vergroot.

Buk

Vrijwel alle fracties noemen het belangrijk dat de Onderzoeksraad heeft vastgesteld dat de crash van MH17 is veroorzaakt door een Buk-raket. Ze benadrukken dat de verantwoordelijken moeten worden opgespoord en berecht.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl