NOS Nieuws

Advertenties op Instagram moeten vooral niet op reclame lijken

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Sinds gisteren verschijnen er in de tijdlijn van Nederlandse Instagram-gebruikers advertenties. Facebook, dat de fotodienst in 2012 kocht, wil dat Instagram nu ook in Nederland geld gaat opleveren. De NOS sprak met Arno Lubrun, directeur van Facebook Benelux, over de uitrol van advertenties in Nederland.

"Voor ons zijn advertenties op Instagram onderdeel van wat we aanbieden", vertelt Lubrun. "Mark Zuckerberg, de baas van Facebook, heeft ooit gezegd dat de advertenties van bedrijven minstens zo mooi moeten zijn als de foto’s die gebruikers zelf maken."

Eigenlijk moet een gebruiker dus niet het gevoel krijgen dat hij naar een advertentie kijkt, maar naar iets leuks met toevallig een link naar de site van een bekend merk.

Onderdeel van de rest

Facebook hoopt dat te realiseren door bedrijven "onderdeel" uit te laten te maken van de Instagram-gemeenschap. De advertenties hebben geen afwijkend formaat en bevatten foto’s en video’s van maximaal 30 seconden. Het enige waar de advertentie aan te herkennen is, is het label ‘Gesponsord’ en een knop die je naar de website van het merk stuurt.

De komende tijd zullen steeds meer gebruikers advertenties zien. Dit proces gaat geleidelijk. Hoeveel advertenties een gebruiker gemiddeld ziet, kan Lubrun niet zeggen.

Heineken's advertentie-campagne op Instagram

Net als op Facebook zijn de advertenties gepersonaliseerd. De fotodienst maakt hiervoor onder andere gebruik van gegevens die op Facebook zijn achtergelaten. "Instagram weet je leeftijd, geslacht en welke pagina’s je op Facebook leuk vindt", zegt Lubrun. Volgens de directeur weet Instagram verder niet of je ooit op een bedrijfsbericht op Facebook hebt gereageerd.

Instagram verzamelt zelf ook informatie, omdat Facebook denkt dat gebruikers liever advertenties zien die bij hun persoonlijke smaak aansluiten. De kans is dan groter dat je ook iets met de advertentie gaat doen. Dat is dan weer van grote waarde voor adverteerders, waardoor Facebook meer geld kan vragen voor een advertentiecampagne.

Lubrun benadrukt dat Instagram op dezelfde manier omgaat met gegevens als Facebook zelf. De adverteerders kennen niet de identiteit van de gebruiker. Ze geven bij Facebook aan welke doelgroep ze willen bereiken en het platform zorgt dat dat gebeurt. De persoonlijke informatie houdt Facebook voor zichzelf. "Privacy is voor ons heel belangrijk", voegt Lubrun daar nadrukkelijk aan toe.

Kritiek

De advertenties zijn in de toekomst dus niet meer te ontwijken, maar het blijft de vraagt hoe Nederlandse gebruikers erop zullen reageren. De vooraankondiging vorige week leverde veel negatieve reacties op. Ook op een vraag van NOS Kort kwam veel commentaar. Nu is dat geen representatieve steekproef, maar het geeft wel het sentiment weer dat bij een groot deel van de gebruikers leeft.

Reacties op advertenties Instagram

Hoeveel geld de advertenties op Instagram moeten gaan opleveren, wil Facebook niet zeggen. Volgens onderzoeksbureau Emarketer zouden de Instagram-advertenties Facebook in 2017 zo'n 2,8 miljard dollar moeten opleveren. In 2014 was de jaaromzet van Facebook 12 miljard dollar.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl