NOS Nieuws

Engels voor kleuters: 'Niks mis mee' of 'Eerst Nederlands leren'?

"Eerst maar goed Nederlands praten en schrijven, want dat is vaak al een probleem", zegt Renske Voskuilen. Ze krijgt op de NOS-Facebookpagina verreweg de meeste likes met haar reactie op het advies dat kleuters Engelse les moeten krijgen.

"Pfff, laat ze naar Dora kijken. En verder aandacht voor de Nederlandse taal", vindt Monique Tielemans Verdaasdonk. Ook op Twitter zijn dergelijke geluiden te horen.

Aan de andere kant zijn ook heel veel mensen die vinden dat kleuters juist heel goed verschillende talen tegelijk kunnen leren. "Kinderen pikken een tweede (of derde) taal heel snel op zonder dat de andere taal (Nederlands) er al te erg aan lijdt. Kinderhersenen werken gewoon anders!", zegt Naomi Dietrich.

"Mijn dochter kreeg in groep 0 en nu in groep 1 ook 2 keer Engels per week", vertelt Fenna Wensink. "Dit gaat op een leuke manier en de kinderen in de klas vinden het juist geweldig."

Olga Vermeeren ziet in het advies een te zware nadruk op het economische nut van een mens in plaats van de ontplooiing van het individu. "Je behoort goed in de arbeidsmarkt te passen die de overheid of "de markt" voor ogen heeft. Hoe creëren we de beste loonslaven?", vraagt ze zich hardop af.

Ook Irma Goossen krijgt de handen op elkaar. "Waarom mag een kind geen kind meer zijn?", vraagt ze zich hardop af. "Ik heb zelf een meisje van 5 en vind de sociaal-emotionele ontwikkeling op deze leeftijd veel belangrijker dan Engelse woordjes. Een kleuter moet vooral ontdekken en leren door te spelen."

Maar, zegt Fabienne Gibson, waarom zou het een het ander moeten uitsluiten? "Ze kunnen toch spelenderwijs Engels leren?" Ook Felicia Hendriks ziet geen beren op de weg. "Niks mis met tweetalig opvoeden. Heeft alleen maar voordelen. En die 1 of 2 uurtjes per week dat ze misschien Engels krijgen. Zijn ze dan gelijk "geen kind meer?! Kom op zeg."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl