Advies: kleuters moeten Engels leren
Leerlingen moeten vanaf groep 1 van de basisschool al Engels krijgen. Dat staat in een advies van het Platform Onderwijs 2032. Het platform werd in het leven geroepen door staatssecretaris Dekker om te onderzoeken welke kennis en vaardigheden leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs moeten hebben om klaar te zijn voor hun toekomst.
Vorig jaar november werd gestart met een nationale brainstormsessie over de toekomst van het onderwijs. Er kon op allerlei manieren worden meegepraat. De duizenden tweets en ideeën werden in februari overhandigd aan het platform.
Voorzitter Paul Schnabel presenteert vandaag de hoofdlijnen voor het advies (.pdf) aan het kabinet. Kern volgens het platform: scholen moeten leerlingen begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige volwassenen die behalve vaardig ook waardig en aardig zijn, voor zichzelf en voor hun omgeving.
Engels en digitale vaardigheden
Het platform vindt dat Engels onmisbaar is om toegang te krijgen tot de wereld en wil dat de taal vanaf groep 1 deel uitmaakt van het onderwijs. Op de middelbare school moet het dan niet meer verplicht zijn om een tweede moderne vreemde taal te leren.
Naast rekenen, wiskunde en taal moeten ook digitale vaardigheden deel uitmaken van de kern van wat kinderen op de basisschool leren. Het gaat dan om mediawijsheid en het vinden, verwerken en creëren van digitale informatie.
Burgerschap
Ook nieuw is dat er op de basisschool meer aandacht moet zijn voor burgerschap. Een soort maatschappijleer, waarin aandacht is voor sociale vaardigheden, respect voor anderen, kennis van de rechtsstaat, democratische waarden en een cultureel diverse samenleving.
Verder ziet het platform meer in het bundelen in thema's dan in het geven van losse vakken. Bijvoorbeeld 'een duurzame wereld' of 'gezondheid en ziekte'. De thema’s moeten passen in de drie domeinen: natuur & technologie, mens & maatschappij en taal & cultuur. Dat heeft als gevolg dat onderdelen van het huidige curriculum kunnen worden geschrapt, zoals het leren van grote hoeveelheden topografische, historische en natuurwetenschappelijke feiten.
Nu de hoofdlijnen van het advies er liggen, wil het platform er met de sector over doorpraten. Op basis van alle bijdragen van leraren, leerlingen, schoolleiders en het bedrijfsleven werkt het platform het voorstel uit tot een definitief advies, dat het aan het einde van dit jaar aan het kabinet zal aanbieden.