NOS Nieuws

Alsnog geld voor vertraagde vliegpassagier

Duizenden Nederlanders kunnen toch een schadeclaim indienen tegen een luchtvaartmaatschappij als hun vlucht fors vertraagd is geweest. Eerder liepen zij maximaal 600 euro mis.

Voor vertragingen langer dan drie uur, veroorzaakt door een mankement aan het vliegtuig, kunnen passagiers een schadeclaim indienen. Dit is bepaald in Europese wetgeving. Als een claim wordt afgewezen door de luchtvaartmaatschappij, kan een passagier de claim ter beoordeling voorleggen aan de luchtvaartinspectie ILT.

Maar volgens de ILT waren rechterlijke uitspraken niet eenduidig. De inspectie volgde een Europese verordening, die ruimte voor interpretatie liet. Zo kon het oordeel voordelig uitvallen voor luchtvaartmaatschappijen. Die beriepen zich steevast op overmacht.

Nu ligt er een uitspraak van het Europees Hof, die volgens de inspectie duidelijkheid biedt en duizenden Nederlanders alsnog de mogelijkheid geeft een claim in te dienen. Dat geldt voor vluchten die de afgelopen twee jaar zijn gemaakt.

Uit onderzoek in opdracht van de NOS bleek eerder dit jaar dat vooral prijsvechters als Ryanair en EasyJet zelden meteen de wettelijk verplichte compensatie uitbetalen. Voor duizenden passagiers zat er vaak dan niets anders op dan juridische stappen te nemen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl