Passagiers van Ryanair
NOS Nieuws

Prijsvechters wimpelen claim vertraagde passagier vaak af

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

Ryanair en EasyJet betalen Nederlandse passagiers zelden meteen de wettelijk verplichte compensatie voor een vertraagde vlucht, als zij daarom vragen. Voor duizenden gedupeerde reizigers zit er vaak niets anders op dan juridische stappen te nemen tegen de budgetluchtvaartmaatschappijen. Dat blijkt uit cijfers die EUclaim op verzoek van de NOS heeft geanalyseerd. De prijsvechters zelf zeggen zich aan alle regels te houden.

Volgens de Europese wetgeving zijn maatschappijen verplicht 250 tot maximaal 600 euro uit te keren aan passagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen. Passagiers kunnen na afloop van een vertraagde vlucht of annulering aankloppen bij de luchtvaartmaatschappij om de compensatie te ontvangen. Alleen bij overmacht, zoals mist of een staking, hoeft er niet betaald te worden.

Vliegmaatschappijen betalen zelden bij vertraging

Juridische stappen

Van de reizigers van Ryanair die in 2014 om een vergoeding hebben gevraagd moest 87 procent een juridische procedure starten omdat zij hun geld niet kregen. Bij EasyJet was dat 74 procent. EUclaim analyseerde de dossiers van 25.476 Nederlandse reizigers die vorig jaar via het bedrijf om compensatie hebben gevraagd. EUclaim is in Nederland het grootste bedrijf dat gedupeerde reizigers bijstaat.

Uit de cijfers blijkt dat ook United Airlines en Corendon Turkish Airlines meestal pas uitbetalen als er juridische stappen worden gezet. KLM doet het beter: tweederde van de passagiers krijgt meteen uitbetaald als zij daarom vragen.

Top 10 vliegmaatschappijen (Bron: EUclaim)

Vliegmaatschappij Percentage gedupeerden dat juridische stappen moest nemen
1 Ryanair 87   
2 EasyJet 74   
3 United Airlines 62   
4 Corendon International Airlines 54   
5 Vueling 42   
6 KLM 32   
7 Transavia 22   
8 Tap Portugal 19  
9 Royal Air Maroc 18   
10 Arke 7   

Afwimpelen

Jurist Marinus Hoorntje van Reisrecht hielp de afgelopen jaren honderden mensen die recht hadden op een vergoeding, maar die niet kregen. Hij is ervan overtuigd dat luchtvaartmaatschappijen bewust claims afhouden. "De vliegmaatschappijen weten dat als ze maximale weerstand bieden, een aanzienlijk deel van de gedupeerde reizigers afhaakt. Het is heel calculerend gedrag."

Sommige luchtvaartmaatschappijen doen van alles om mensen die een vergoeding willen af te wimpelen. Vaak verwijzen ze naar een technisch mankement. Soms stellen ze als voorwaarde dat mensen hun boardingpass nog moeten hebben. In andere gevallen worden slechte weersomstandigheden onterecht als reden opgevoerd. Volgens EUclaim wordt in 97 procent van de gevallen alsnog uitbetaald als er juridische stappen worden ondernomen.

Boete

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) moet er in Nederland op toezien dat luchtvaartmaatschappijen gedupeerde reizigers volgens de regels compenseren. De ILT heeft nog nooit een boete uitgedeeld. Wel staan vliegmaatschappijen Vueling en Onur Air onder verscherpt toezicht, laat de inspectie weten.

Ryanair zegt in een reactie zich volledig aan de Europese regelgeving te houden en elke zaak individueel te bekijken. Volgens EasyJet heeft slechts 0,04 procent van hun reizigers in Nederland een verzoek ingediend bij EUclaim. “We doen er alles aan om deze zaken op te lossen en betalen altijd compensatie uit als passagiers daar recht op hebben”, aldus EasyJet.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl