NOS Nieuws

Nog veel vragen voor Nederlandse Volkswagenrijder

Nederland kan de verkoop van nieuwe dieselauto's van Volkswagen niet stilleggen. In Zwitserland is dat wel gebeurd, omdat er in de auto's mogelijk software zit die de uitslag van milieutesten kan manipuleren. Maar de EU-landen kunnen dat niet eenzijdig doen.

Elk EU-land is gebonden aan een zogenoemde type-goedkeuring, die door een rijksdienst voor het wegverkeer in één van de EU-lidstaten is afgegeven. Als zo'n rijksdienst dat heeft gedaan voor een nieuw model, geldt die goedkeuring voor alle 28 EU-landen.

Het zijn de Europese diensten voor het wegverkeer die onderling afspraken hebben gemaakt over de geldigheid van de type-goedkeuring in de hele EU. Het is geen regelgeving uit Brussel.

In Nederland is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) verantwoordelijk voor het toekennen van type-goedkeuringen aan nieuwe automodellen. Maar de dieselauto's van Volkswagen zijn door het Duitse Kraftfahrt-Bundesambt (KBA) goedgekeurd, zegt de RDW.

Nederland kan een type-goedkeuring van het Duitse KBA dus niet negeren en van Volkswagen eisen dat de omstreden dieselmodellen in de showroom blijven. Dat zou tegen die Europese afspraken ingaan. De RDW wacht nu op de resultaten van het Duitse onderzoek.

Dealers in Nederland worden overstelpt met vragen van klanten over de gevolgen voor de bijtelling of restwaarde van hun dieselauto. Maar duidelijkheid is er op dit moment niet.

Onrust onder volkswagenbezitters

Een individuele auto-importeur kan wel op eigen initiatief de handel in bepaalde modellen stilleggen. De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon doet dat niet en zegt gewoon door te gaan met de verkoop.

Wel gaan de Nederlandse dealers van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda maandag met elkaar overleggen over crisis rond Volkswagen. De Belgische importeur D'leteren heeft de verkoop van een aantal dieselmodellen wel opgeschort.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl