Vertraagde reizigers op Schiphol
NOS Nieuws

'Maatschappijen proberen gewoon alles om geen kosten te maken'

Luchtvaartmaatschappijen, en met name de prijsvechters, lijken er alles aan te doen om toch vooral geen compensatie te hoeven betalen voor een vertraagde vlucht. Passagiers hebben daar recht op, maar om het geld ook te krijgen moeten ze vaak juridische stappen ondernemen. Dat blijkt uit cijfers die EUclaim op verzoek van de NOS heeft geanalyseerd.

Uit de verhalen van Gerard van Broekhoven en Yulia Kenigson blijkt hoe lastig het is.

Gerard van Broekhoven heeft een fijne vakantie gehad in Portugal als hij eind juni van Lissabon terug wil vliegen naar Eindhoven. "Op de luchthaven aangekomen zagen we nergens Eindhoven op de borden met vluchtinformatie staan. Toen dat alsnog gebeurde, bleek de vlucht om 20.50 in plaats van om 18.25 uur te gaan."

Veiligheidsredenen

Ryanair laat weten voor 00.30 uur in Eindhoven te willen landen. "Dan zouden ze binnen de drie uur vertraging blijven waarbij ze niet hoeven te compenseren. Alleen: in Eindhoven mag na 23.00 uur niet meer geland worden."

Een kwartier nadat iedereen aan boord is gegaan, krijgen de passagiers inderdaad alsnog te horen dat landen in Eindhoven niet mogelijk is. "Om veiligheidsredenen" moet worden uitgeweken naar het Belgische Zaventem, waar bussen de passagiers verder zullen brengen.

'Luchtvaartmaatschappijen doen alles om geen kosten te maken bij vertraging'

Taxibusje

Als Van Broekhoven daar midden in de nacht uitstapt, treft hij een lege luchthaven aan. "Er was geen enkele bus. En er was niemand van Ryanair. Ook de bemanning was gauw vertrokken. Die hadden natuurlijk geen zin in een confrontatie met de passagiers."

Uiteindelijk huren Van Broekhoven en een aantal anderen een taxibusje dat hen voor 300 euro naar Eindhoven brengt. Daar komen ze om 03.15 uur aan, vijf uur later dan gepland.

Van Ryanair kreeg hij sindsdien geen enkel excuus, geen enkele uitleg. Ook op zijn claim is nog niet gereageerd. Wel bij een andere passagier: die kreeg 100 euro aangeboden op voorwaarde dat er verder van claims werd afgezien.

Mocht Van Broekhoven dat aanbod krijgen, dan stemt hij in. "Omdat het de kosten dekt die ik heb gemaakt. Maar mij gaat het vooral om de manier waarop Ryanair met zijn passagiers omgaat."

Kleine kinderen

Yulia Kenigson heeft een soortgelijke ervaring. Zij strandde eind juli na een Italiaanse vakantie met haar twee zeer jonge kinderen op de luchthaven van Rome. Om 18.50 uur zouden zij op een vrijdagavond naar Amsterdam vliegen. Maar er ging helemaal geen vlucht van Vueling.

"In plaats daarvan hebben we die nacht in de luchthaven op de grond geslapen. Dat is niet leuk en al helemaal niet met kleine kinderen. Pas op zaterdagochtend om 08.30 uur konden we vertrekken. Een vertraging van veertien uur."

In de tussentijd kregen de passagiers geen bruikbare informatie. Er werd steeds iets anders verteld. "Het was iedere keer een ander verhaal. We moesten op een bus wachten, het vliegtuig moest nog schoongemaakt, ze kregen de piloot niet te pakken... Eigenlijk best komisch, maar niet op dat moment. Er werd ook geen hotel aangeboden. Ze probeerden op alle manieren tijd te rekken om geen kosten te hoeven maken."

Rolstoel

Yulia diende naderhand een klacht in. Binnen een uur had ze een e-mailtje terug van Vueling. "Een standaard antwoord: mijn verzoek was afgewezen, omdat er een alternatieve vlucht was aangeboden. Maar bij een vertraging van meer dan drie uur moet er gewoon gecompenseerd worden."

Wat haar het meeste steekt is dat er nooit excuses zijn aangeboden. "Er waren ook twee mensen in een rolstoel en een heleboel andere gezinnen met kinderen die ook allemaal de nacht op de luchthaven moesten doorbrengen. En zelfs mensen die al sinds woensdag op een vlucht aan het wachten waren."

Yulia heeft nu juridische stappen genomen via een claimbureau en hoopt alsnog gecompenseerd te worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl