Vrachtwagens op een boot van Stena Line
NOS Nieuws

Veerboten populair vanwege chaos Kanaaltunnel

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

Steeds meer vrachtwagenchauffeurs die voorheen via de Eurotunnel naar Engeland reden, kiezen nu voor een andere route. Velen nemen de veerboot, onder meer vanuit Hoek van Holland, Europoort of IJmuiden. Ze doen dat vanwege de problemen met migranten bij Calais en de lange wachttijden door alle controles en stakingen.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de NOS onder veerdiensten en transportbedrijven. Ook vandaag wordt er weer geprotesteerd in Calais.

Explosie

Al zeker tien jaar proberen migranten bij Calais aan boord te klimmen van vrachtwagens. "Maar dit jaar is het tot een explosie gekomen", zegt voorzitter Klaas de Waardt van branchevereniging voor het wegtransport VERN. "Veel chauffeurs wijken daarom uit naar andere havens, zoals Hoek van Holland."

Het is volgens De Waardt geen perfect alternatief. "Daar wordt veel gecontroleerd en dus zijn er lange wachtrijen. De reis duurt veel langer: wel twaalf uur. En het is duurder."

Veerboot in trek door chaos in Calais

Verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer neemt die nadelen voor lief. "We zijn de agressie en de vertraging bij de Kanaaltunnel zat", zegt directeur Lauwrens de Jong. Een maand geleden besloot hij om niet langer de spoortunnel bij Calais te nemen, maar voortaan vanuit Hoek van Holland met de boot naar Engeland te gaan.

Het bevalt goed, ook al vergt het vanwege de langere reistijd en de volle schepen meer planning. Maar liever dat dan de lange wachtrijen en soms agressieve migranten bij Calais, aldus De Jong.

Hoek van Holland

Op de veerboot van Hoek van Holland naar Harwich is het aantal vrachtwagens met 15 procent gestegen. De toename begon eind juni, toen het personeel van de Kanaaltunnel ging staken, zegt een woordvoerder van Stena Line. De veerdienst wil niet kwijt om hoeveel vrachtwagens het in totaal gaat.

Vanaf Rotterdam naar Hull is het vrachtverkeer de afgelopen weken met 5 tot 10 procent toegenomen, aldus P&O Ferries. “De afgelopen dagen stijgt dat aantal extra sterk. De problemen met de migranten verergeren. Ze bestormen met duizenden tegelijk de tunnel. En nu komen de acties van de Franse boeren daar nog bij", zegt een woordvoerder van P&O Ferries.

Er is geen plekje meer vrij op het autodek.

Woordvoerder DFDS Seaways

Ook DFDS Seaways krijgt meer telefoontjes van vrachtwagenchauffeurs die mee willen met de boot van IJmuiden naar New Castle. "Maar we hebben nauwelijks plek. Vanwege het hoogseizoen zitten we helemaal vol. Veel toeristen hebben lang geleden hun overtocht al geboekt. Er is geen plekje meer vrij op het autodek”, aldus de woordvoerder van DFDS Seaways.

Half miljoen euro

De problemen bij Calais en de blokkades van de Franse boeren kosten de transportsector ongeveer een half miljoen euro per dag, zo heeft verladersorganisatie EVO berekend.

"Dagelijks gaat het om zo'n 300 ritten van Nederlandse transporteurs. Ze staan gemiddeld zes tot zeven uur voor de tunnel te wachten. Daardoor bederft ongeveer een procent van de lading. De waarde van de lading bedraagt gemiddeld 70.000 tot 80.000 euro. Alles bij elkaar kom je dan uit op een half miljoen euro schade per dag", legt adjunct-directeur Joost Sitskoorn van EVO uit.

Hij weet dat veel chauffeurs daarom uitwijken naar andere havens, zoals die in Hoek van Holland of Rotterdam. "Ook al kost dat vaak meer geld. Want je bent langer onderweg en hebt meer brandstof nodig." Maar hij begrijpt het wel. "De migranten in Calais worden steeds agressiever. Ze proberen je wagen open te breken of het dekzeil los te snijden. En de chauffeurs kunnen geen kant op."

  • NOS/Michael de Smit
    Vrachtwagens bij de boot van Stena Line in Hoek van Holland
  • NOS/Michael de Smit
    De brug naar het autodek: er is vaak geen plekje meer vrij op de boten
  • NOS/Michael de Smit
    De oversteek naar Harwich duurt ruim zeven uur, maar dat tijdverlies nemen de truckers voor lief
  • NOS/Michael de Smit
    Het aantal reserveringen voor vrachtwagens is met 15 procent gestegen, zegt Stena Line
  • NOS/Michael de Smit
    Ook dit verhuisbedrijf gebruikt nu de veerboot. De chauffeurs rijden al weken niet meer via Calais

Al jaren proberen vluchtelingen via de Kanaaltunnel Groot-Brittannië te bereiken. De afgelopen maanden is de onrust bij Calais als gevolg hiervan toegenomen. Zo bestormden duizenden migranten de afgelopen week verschillende nachten de ingang van de spoorwegtunnel. Ze hoopten op die manier Engeland te bereiken. Enkele migranten slaagden daarin, de meesten werden teruggestuurd door de bewakers. Eén migrant kwam om het leven.

Eind juni hadden werknemers van MyFerryLink bij de haven van Calais en bij de Kanaaltunnel blokkades opgeworpen. Ze waren kwaad omdat hun werkgever twee veerboten wil verkopen aan het Deense bedrijf DFDS. Ze vrezen dat dit banen gaat kosten. De staking zorgde voor een chaos rondom de Kanaaltunnel en lange wachtrijen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl