Het toestel stortte op 5 februari neer in een rivier bij de hoofdstad Taipei
NOS Nieuws

'Wow, ik heb de verkeerde hendel overgehaald'

Een onderzoeksrapport van de Taiwanese autoriteiten bevestigt dat de gezagvoerder van het vliegtuig dat in februari neerstortte in Taiwan, vlak voor de crash de enige nog werkende motor heeft uitgezet. Gisteren werd dat al gemeld door een bron rond het onderzoek.

De piloot deed dat per ongeluk, blijkt uit de opnames van de cockpit-voicerecorder. "Wow, ik heb de verkeerde hendel overgehaald", zei de 41-jarige Liao Jian-zong.

Hij probeerde de motor te herstarten, maar dat lukte niet meer. Daarna zijn de woorden "impact, impact, brace for impact" te horen.

Motorpech

Eerder bleek al uit de informatie van de zwarte dozen dat het toestel motorpech had gekregen. Eén van de twee motoren gaf kort na het opstijgen problemen.

Daarna ontstond paniek in de cockpit, blijkt uit de opnames, en werd dus per ongeluk de andere motor uitgeschakeld. Het toestel stortte neer en kwam in een rivier terecht. 43 mensen kwamen om het leven, 15 inzittenden overleefden de crash. De crash werd gefilmd met een dashcam.

Dash-cam beelden van de crash

Simulator

Liao begon in 2009 als piloot in het commerciële vliegverkeer en ging in 2010 voor TransAsia werken. In mei vorig jaar zakte hij voor een test in een vliegsimulator, die hij moest doen in het kader van een promotie.

Volgens de onderzoekers volgde hij niet altijd alle procedures en voerde hij niet alle controles uit. Ook zijn vluchtplanning liet te wensen over. Ruim een maand later slaagde hij alsnog voor de test en werd hij bevorderd tot gezagvoerder.

Vervolgens werden tijdens een interne opleiding opnieuw gebreken geconstateerd. Liao oefende zelfs een keer het omgaan met motorproblemen kort na het opstijgen, waarna zijn examinator concludeerde dat hij mogelijk extra training nodig had. Ook was Liao af en toe nerveus en had hij, volgens de onderzoekers, gebrek aan zelfvertrouwen.

Luchtvaartindustrie

TransAsia onderzoekt nog hoe Liao toch in de cockpit terecht kon komen. Mogelijk speelt mee dat in de regio een grote behoefte is aan piloten, zegt correspondent Marieke de Vries. De luchtvaart groeit er in een razend tempo.

Na de crash heeft TransAsia allerlei trainingsprocedures en veiligheidsprocedures aangescherpt. Alle piloten die een test niet halen worden nu geschorst of gedemoveerd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl