Migranten bij een vrachtwagen in Calais
NOS Nieuws

Chauffeurs Calais 'ten einde raad'

Kortere wachttijden voor de Eurotunnel, meer beveiliging en vooral: geen boetes voor vrachtwagenchauffeurs die, zonder dat ze het weten, vluchtelingen naar Groot-Brittannië vervoeren. Met dat tienpuntenplan wil Europarlementariër Dennis de Jong van de SP de transportsector helpen. Broodnodig, zegt Gerrit Hes van transportbedrijf Reining. "We zijn ten einde raad."

Transporteurs zuchten onder het enorme aantal migranten dat vanuit het Franse Calais probeert om in vrachtauto's naar Engeland te komen. "Vorige week zag het nog letterlijk zwart rond een van onze wagens", vertelt Hes. "Een chauffeur werd door honderd mensen bedreigd. Een aantal wilde met hem mee. We hebben alleen al vorige week vijf gevallen gehad van mensensmokkel."

Boetes

De Jong heeft met collega-parlementariërs, transportorganisaties en vakbonden een plan opgesteld om de 'onbewuste' smokkel tegen te gaan. Chauffeurs die er alles aan doen om te voorkomen dat vluchtelingen op hun wagen klimmen, zouden volgens hem geen boete meer moeten krijgen in Engeland. Dat gebeurt nu vaak wel. Alleen al bij Reining staat voor bijna een ton aan boetes voor mensensmokkel open.

De Fransen steken de kop in het zand en aan de Engelse kant worden we beboet.

Gerrit Hes, directeur transportbedrijf Reining

Frankrijk is daar debet aan, vindt Hes. "Die steken de kop in het zand en aan de Engelse kant worden we beboet." Het probleem in Calais ontstaat doordat vrachtwagens soms urenlang voor de terminal van de Eurotunnel staan. In het nieuwe plan moet de doorstroming worden verbeterd. Migranten zouden dan minder tijd hebben om aan boord te klimmen. "Maar er is daar altijd een bottleneck", zegt Hes. "En een kwartiertje vertraging is voor hen al genoeg."

Reining heeft zo'n driehonderd vrachtwagens en rijdt talloze keren per week naar Engeland. De vraag is hoelang nog. "We hebben al nagedacht of we niet moeten stoppen met transporten naar Engeland", verzucht Hes. "Dat is drastisch. We hebben daar een markt opgebouwd, met een omzet van 7 tot 8 miljoen euro. Ik hoop dat het Europees Parlement de Fransen in beweging krijgt. Dat is de enige oplossing die wij zien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl