Tienpuntenplan voor aanpak migrantenprobleem Calais
Chauffeurs die er alles aan hebben gedaan om te voorkomen dat migranten in Calais in hun vrachtwagen klimmen, zouden geen boete moeten krijgen als in Groot-Brittannië toch migranten worden ontdekt. Dat vindt SP-Europarlementariër Dennis de Jong. Hij heeft samen met andere Europarlementariërs, transportorganisaties en vakbonden een plan van aanpak gemaakt voor het migrantenprobleem in Calais.
"Chauffeurs doen er alles aan om te voorkomen dat migranten zich in hun vrachtwagen verstoppen en krijgen vervolgens te horen dat ze een mensensmokkelaar zijn", zei De Jong in het NOS Radio 1 Journaal.
Migranten proberen op allerlei manieren aan boord te gaan in de Franse stad. Ze komen onder meer via kapotte hekken de parkeerplaats van de vrachtwagens op en breken de wagens open. Daarom weigeren veel vrachtwagenchauffeurs nog langer naar Calais te rijden.
Ernstig
Volgens De Jong is het migrantenprobleem in Calais ernstig. "Het is aan de ene kant enorm welke risico's mensen nemen om aan boord te gaan en aan de andere kant levert het veel schade op voor transporteurs." Daarom vindt hij dat er snel actie moet worden ondernomen.
Het plan van de Europarlementariërs, transportorganisaties en vakbonden, dat ze vandaag aanbieden aan de Europese Commissie, bestaat uit tien punten:
1. Betere doorstroming en beveiliging van de toegangswegen naar Calais
2. Grotere parkeerplaats binnen beveiligd gebied zodat je altijd rijdend binnen kunt komen
3. Betere beveiliging van de corridor tussen de Franse en de Britse controlepunten
4. Vergroting van het aantal rijbanen bij de Franse en Britse douane van 2 naar 3
5. Alle chauffeurs die hierom vragen, moeten een CO2-check kunnen krijgen (daarmee kunnen mensen in vrachtwagens worden opgespoord)
6. Inzet van langere treinen via de tunnel en vlottere doorloop bij de tunnel (er zijn nu nog veel storingen in het laadsysteem om de vrachtwagens op de trein te krijgen)
7. Plaatsen barrières en hekken langs de aanrijroute om toegang voor migranten lastiger te maken
8. Chauffeurs die de speciale hulplijn van de Franse politie bellen, moeten kunnen rekenen op politieassistentie binnen 15 minuten (zoals door Frankrijk in januari toegezegd)
9. Verplaatsing tentenkampen van migranten naar locatie buiten Calais en deze migranten daadwerkelijk opvangen
10. Voor Britse instanties: chauffeurs niet beboeten als ze zich hebben gehouden aan de UK Borders Checklist en voorafgaande controles hebben laten uitvoeren door de Franse autoriteiten
Bij de transportbedrijven bestaat nu soms de indruk dat Frankrijk er niet alles aan doet om de illegalen tegen te houden.
"Als het probleem niet breed wordt aangepakt en er alleen wordt ingegrepen in Calais, ontstaat een waterbedeffect", vreest De Jong. "Dan proberen de migranten wel via België, Hoek van Holland of IJmuiden naar Groot-Brittannië te reizen."