Sommige chauffeurs willen niet meer op Calais rijden
Er zijn chauffeurs die zo genoeg hebben van de problemen met migranten bij de Kanaaltunnel dat ze niet meer op Calais willen rijden. Dat zegt Transport en Logistiek Nederland. De branche-organisatie reageert op het verhaal van een manager van een transportbedrijf dat vanochtend naar buiten kwam.
Hij vertelde over de angstige nacht die hij samen met een van zijn chauffeurs had doorgebracht voor de Eurotunnel bij Calais. Tientallen migranten verschenen telkens bij de trailers van vrachtwagens, forceerden de deuren en probeerden in de wagens te klimmen.
Volgens TLN is dat geen uitzondering. "Chauffeurs worden bedreigd, bekogeld met stenen en zijn gewoon bang. We horen van onze leden dat dit fenomeen steeds erger wordt."
Groente en fruit
De groente- en fruitexport heeft het meest last van de problemen in Calais. "De migranten veroorzaken veel vertraging in de oversteek. Die chauffeurs staan soms wel zes uur te wachten. Kort houdbare groente en fruit bederft daardoor."
TLN verwacht dat Europa volgende week met een actieplan komt om de grootste problemen bij Calais op te lossen. "We hopen vooral dat er een Europees beleid komt dat zich richt op de beveiliging en controle van vrachtwagens."
Na Gent niet stoppen
De beheerder van de Eurotunnel heeft per brief laten weten dat nog dit jaar bij Calais een beveiligde terminal voor vrachtwagens wordt aangelegd. Er moet plaats komen voor zo'n 250 vrachtwagens die daar veilig kunnen staan.
TLN is blij met die stap. Nu krijgen veel chauffeurs de opdracht na Gent niet meer te stoppen. Op de parkeerplaatsen naar Calais lopen chauffeurs al het risico lastiggevallen te worden door migranten. Een plek in Calais waar ze veilig kunnen uitstappen is dan ook welkom, laat TLN weten.
De belangenbehartiger zou daarnaast willen dat de politie meer controleert op de route van Gent naar Calais, zodat een tussenstop voor chauffeurs ook weer mogelijk wordt.