NOS Nieuws

Manager transportbedrijf: migranten Calais komen van alle kanten

Steeds meer migranten proberen Engeland te bereiken door in Calais in vrachtwagens te kruipen. Transportmanager Piet Daniëls kreeg zo veel klachten van zijn chauffeurs dat hij vannacht zelf meeging. "Ik ben echt geschrokken", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal.

Daniëls stond met zijn chauffeurs zo'n zes uur in de file voordat ze de trein op konden rijden. Toen ze moesten aansluiten begon het al, vertelt hij. "Uit de berm komen migranten. Die proberen de wagen voor ons open te breken en dat is ze ook gelukt. En ja, zo is het de hele nacht doorgegaan."

Een van zijn chauffeurs plaatste vorige week een filmpje op Facebook waarop te zien is hoe migranten de hele tijd een trailer voor hem openen op zoek naar een plek om illegaal de oversteek te maken. Volgens zijn manager was het vannacht niet anders: "Van alle kanten komen ze en je kunt er niks tegen beginnen. Het is zo'n grote groep."

Angst

Hoeveel migranten proberen mee te reizen, weet Daniëls niet. "Een honderdtal, duizendtal? Ik kan het niet zeggen. Je wordt echt bang. Ik snap wat mijn chauffeurs meemaken", zegt hij.

Chauffeurs die in de file staan kunnen niets anders doen dan blijven zitten en afwachten. De deuren van de trailers worden, zelfs met degelijke sloten, vrij snel opengebroken. "Ik sprak met andere Nederlandse transporteurs. Die stonden moedeloos langs de kant. Complete vrachten met bloemen zijn helemaal vernield. Daar hebben ze overheen gelopen."

De laatste weken is het heel erg geworden. Naar aanleiding daarvan ben ik meegegaan.

Piet Daniëls, manager transportbedrijf Scherpenhuizen.

Daniëls had de verhalen al eerder van zijn chauffeurs gehoord. "De laatste weken is het heel erg geworden. Naar aanleiding daarvan ben ik meegegaan. Ik ben echt onder de indruk."

Een oplossing voor het probleem ziet Daniëls nog niet. Alleen al vannacht telde hij twintig trailers waar agenten migranten uit haalden. "Daarna worden ze teruggebracht naar de plek waar ze vandaan komen, 3 kilometer terug." Een paar uur later begint alles weer opnieuw, zegt hij.

Samen rijden

De chauffeurs van zijn transportbedrijf moeten voortaan met minimaal twee of drie vrachtwagens naar de trein rijden, zodat ze elkaar eventueel kunnen helpen. Andere oplossingen heeft Daniëls nog niet bedacht. Een alarm op de trailers kost hem te veel geld en niet rijden op Engeland is al helemaal geen optie.

Ook de politie kan weinig doen aan het probleem. Er rijden wel politieauto's, maar dat zijn er volgens Daniëls veel te weinig voor de 6 kilometer file aan vrachtwagens.

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft contact gehad met het transportbedrijf van Daniëls. Tegen Transport Online zegt De Jong dat hij met de Fransen wil praten over de problemen. Frankrijk wil volgens hem de infrastructuur aanpakken, zodat vrachtwagens niet meer in de file komen te staan voor de Eurotunnel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl