Aan deze borden moeten Nederlanders gaan wennen: tol betalen in Duitsland
NOS Nieuws

Alleen Beieren wil tol op de autobahn

Tien maanden voor de geplande invoering heeft het Duitse parlement voor het eerst gesproken over de tolplannen. Minister Dobrindt van Verkeer wil graag tol invoeren, maar krijgt zelfs in de eigen coalitie lang niet iedereen enthousiast. De voltallige oppositie ziet sowieso niets in de tol – maar die komt er waarschijnlijk toch. Waarom?

Dobrindt is lid van de CSU, de kleinste Duitse regeringspartij. De partij is alleen actief in Beieren. De roep om een tolvignet voor buitenlanders komt vooral daarvandaan. Op de Beierse snelwegen wemelt het van auto’s uit landen als Italië en Oostenrijk. Duitsers moeten daar wel tol betalen, maar buitenlanders die naar Duitsland komen, kunnen gratis gebruik maken van de autobahn.

Dat moet anders, vindt de CSU. De partij wil buitenlanders daarom tol laten betalen. Duitse automobilisten moeten ook betalen, maar krijgen hun geld terug via een lagere wegenbelasting.

Gardameer

Inderdaad grenst Beieren uitsluitend aan 'tollanden'. Wie bijvoorbeeld van Neurenberg naar Praag rijdt, moet minimaal 12 euro tol betalen. Een jaarvignet kost in Tsjechië zo'n 55 euro.

Oostenrijk heeft tolvignetten van tien dagen (8,70 euro), twee maanden (25,30 euro) of een jaar (84,40 euro). Wie doorrijdt naar Zwitserland of Italië, moet nog meer vignetten kopen.

Beieren ligt in het zuidoosten van Duitsland. In alle aangrenzende landen moeten de Duitsers tol betalen. De kosten lopen op tot 85 euro per jaar

Dobrindt vindt dat oneerlijk. Voor een reisje naar het Gardameer moest hij 64 euro tol betalen, zei hij vorig jaar in een toespraak. "Het wordt tijd dat het benadelen van Duitse automobilisten ophoudt."

Thuis in Beieren kan Dobrindt op genoeg steun rekenen. Maar in de Bondsdag in Berlijn, en ook in andere deelstaten, is de kritiek op zijn plannen groot. Grensgemeenten in West-Duitsland vrezen dat Nederlanders, Belgen of Fransen wegblijven als ze in Duitsland tol moeten betalen. Dobrindts plan om ook op alle lokale wegen tol te heffen, is om die reden al afgezwakt.

Dobrindt wordt verder door zijn Europese collega’s onder vuur genomen. De Nederlandse minister Schultz van Infrastructuur heeft gezegd dat ze alles zal doen om de Duitse tol tegen te houden. En ook in Brussel kijken ze met argusogen naar de ontwikkelingen in Duitsland.

Minister Schultz over Duitse tolwegen: klaar voor de strijd
'Jullie gebruiken onze wegen en die moeten onderhouden worden'

Bij het debat, vanochtend, werd Dobrindt verweten dat zijn plan een bureaucratisch monster is, dat per saldo niets oplevert. De oppositiepartijen plaatsten ook vraagtekens bij de juridische haalbaarheid van de tolplannen. Ze denken dat Europese rechtbanken er een stokje voor steken.

Toch komt de tol er vrijwel zeker. Het plan is opgenomen in het regeerakkoord van CDU, CSU en SPD. De Beierse CSU wilde alleen meeregeren als de tol er zou komen – en kreeg haar zin.

Vorig jaar ging het kabinet er formeel mee akkoord. De SPD dringt nog aan op extra onderzoek, maar zal volgende maand waarschijnlijk voor Dobrindts wetsvoorstel stemmen.

1 januari 2016

Als alles doorgaat, moeten alle buitenlanders vanaf 1 januari 2016 tol betalen. De prijs van een vignet is afhankelijk van de geldigheidsduur en het type auto. Vignetten voor tien dagen kosten 10 euro, voor twee maanden 22 euro. De prijs van een jaarvignet is afhankelijk van het type auto en loopt voor diesels op tot 130 euro.

Dit moeten Nederlanders straks aan tol betalen

10 dagen10 euro
1 maand22 euro
1 jaarafhankelijk van type en leeftijd auto, maximaal 130 euro. Volkswagen Polo 1.2, benzine, 2013: 24 euroHonda Jazz 1.4, benzine, bouwjaar 2003: 94,50 euroFord Mondeo 2.0, diesel, bouwjaar 2010: 104,50 euroVolkswagen Golf 1.9, diesel, bouwjaar 2003, 108 euro

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl