Proeven openbare weg met zelfrijdende auto's
Bedrijven die op de openbare weg proeven willen doen met zelfrijdende auto's, kunnen daar binnenkort een vergunning voor aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dat heeft het kabinet besloten. De regels laten nu alleen proeven in laboratoriumsituaties toe.
Volgens minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is Nederland daarmee het eerste Europese land waar zulke proeven gaan plaatsvinden. "Verschillende serieuze organisaties in Nederland willen verder met hun proeven op de openbare weg, juist om te zien hoe het in de praktijk gaat en wat je daar allemaal tegenkomt", zegt Schultz.
De RDW gaat de aanvragen toetsen en vergunningen geven. Waar de proeven precies gaan plaatsvinden kan de minister nog niet zeggen, "maar het wordt de omgeving van Zwolle".
Treintjes van vrachtwagens
Auto's en vrachtwagens die echt helemaal zonder chauffeur of bestuurder rijden is nog toekomstmuziek, maar Schultz ziet die toekomst wel voor zich. "Op een gegeven moment komen er speciale rijbanen, waar bijvoorbeeld 'treintjes' van vrachtwagens zonder chauffeur kunnen rijden."
De vrachtwagens kunnen dichter op elkaar rijden en door nieuwe communicatietechnologie makkelijker files ontwijken, langzamer rijden als het glad is en op tijd remmen. De verwachting is dat er minder ongevallen plaatsvinden.
Andere dingen doen
Schultz heeft zelf ook in een zelfrijdende auto gezeten. "De technologie is nu nog op het punt dat zoveel mogelijk taken van de bestuurder worden overgenomen. Die zal onderweg uiteindelijk steeds minder hoeven doen, waardoor hij andere dingen kan doen."
Ook op praktische vragen, bijvoorbeeld wie moet de schade betalen als er toch een aanrijding plaatsvindt, moeten de proefsituaties op de openbare weg antwoord geven.