Tom Dumoulin baalt
NOS Wielrennen

'Aan de rechterkant stoppen wordt je bij de nieuwelingen al geleerd'

"Rommelig en paniekerig." Zo omschrijft Sunweb-ploegleider Tom Veelers de slotfase van de zesde Touretappe voor Tom Dumoulin. Een gebroken spaak, opgelopen terwijl het peloton meer en meer vaart maakte, kostte hem op de streep 53 seconden ten opzichte van winnaar Daniel Martin.

Omdat hij volgens de jury te lang achter de ploegleidersauto reed, kreeg hij daarbovenop een tijdstraf van twintig seconden. "Een terechte straf, want stayeren mag niet", zegt Thijs Zonneveld in de Avondetappe.

Astana wordt niet bestraft voor stayeren: 'het is nattevingerwerk'

Toch plaatst Zonneveld een kanttekening. "Stayeren wordt heel vaak gedoogd bij pech of een valpartij. In negen van de tien gevallen rijdt de ploegleider de renner terug naar de karavaan."

"Astana deed dat na een lekke band van Jakob Fuglsang. De auto keert na anderhalve kilometer terug in het rijtje met auto's, zodat de renners van auto naar auto kunnen springen en weer aansluiten in de staart van het peloton."

De Kazachse ploeg kreeg geen straf. "En dat had wel gemoeten", zegt Rob Harmeling.

'Nattevingerwerk'

Zonneveld: "Er moet een regel zijn, dat je, bijvoorbeeld, iedereen bestraft die langer dan tien seconden achter zijn ploegleidersauto rijdt. Nu is het nattevingerwerk."

Dumoulin werd volgens wielerunie UCI wel bestraft en Astana niet omdat de Limburger meer voordeel had van het rijden achter de auto, langer stayerde en het op een belangrijker moment in de koers gebeurde.

Zonneveld: materiaalpech in een afdaling is veel erger dan bergop

Volgens Zonneveld, oud-renner en journalist van het AD, verliest Dumoulin alles wat hij in de eerste dagen heeft opgebouwd. "Tot nu toe had hij een perfecte Tour gereden. Overal zat hij goed van voren, hij is niet gevallen en kwam niet in de problemen."

"Pech hebben in een afdaling is ook slechter dan bergop. Je moet sneller afremmen en het peloton is in één keer weg. Romain Bardet had eigenlijk hetzelfde probleem, maar hij kon bergop net iets makkelijker aansluiten."

'Waarom ging Tom niet naar de andere kant van de weg?'

Ploegleider Tom Veelers zag Dumoulin direct achter de auto aanrijden. "Je kijkt naar de balans. Als hij daar totaal alleen zou zitten, zou het kunnen dat hij net zoveel had verloren. Maar dat zeg ik achteraf. Want het mag natuurlijk niet."

Zonneveld snapt niet waarom Dumoulin aan de linkerkant van de weg stopte en niet aan de rechterkant, waar de mechanieker zit in de auto. "Dat gebeurt in paniek, maar het is een dure fout. Hij had aan de rechterkant moeten stoppen en een nieuwe fiets moeten krijgen. Dat wordt je bij de nieuwelingen al geleerd."

Dumoulin kreeg geen nieuwe fiets, maar reed door op een nieuw voorwiel. Veelers legt uit waarom: "Toen wij aankwamen zat het wiel van Simon (Geschke, red.) al in de voorvork. Daarom hebben we die keuze gemaakt."

Veelers: eerst hadden anderen pech, nu staan wij aan de verkeerde kant

Bekijk hier het moment waarop Dumoulin het peloton moet laten gaan:

Dumoulin breekt spaak en verliest 53 seconden

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl