Een medewerker van Giant-Alpecin bij het 3D-model van Tom Dumoulin
NOS Wielrennen

TU Delft modelleert Dumoulins perfecte tijdrit

Als Tom Dumoulin vanmiddag een nieuwe triomf viert in de Tour de France en de tijdrit op zijn naam schrijft, zal er zeker ook gejuich opgaan bij de TU Delft. En al helemaal als het verschil met nummer twee uiterst gering is. In Delft is immers de afgelopen maanden de outfit ontwikkeld die Dumoulin net dat beetje voordeel moet geven dat het verschil kan maken tussen winst en verlies.

Maar wie nu denkt dat de wielrenner daarvoor uren en uren in een windtunnel heeft moeten doorbrengen, zit ernaast. De onderzoekers hebben 'gewoon' een 3D-print van de coureur gemaakt, uiteraard in tijdrithouding. Niet alleen veel prettiger voor Dumoulin zelf, maar ook beter voor het resultaat, meent Daan Bregman, coördinator sportonderzoek bij de TU Delft.

"Als we Tom Dumoulin zelf in de windtunnel zetten, heeft hij elke keer net even een andere positie. En dan is het de vraag: meten we nou het verschil in positie of meten we het verschil in het pak? Met deze 'mannequin' hebben we altijd exact dezelfde houding, waardoor we veel accurater kunnen werken."

Sneller tijdritpak dankzij 3D-print Tom Dumoulin

Het resultaat klinkt veelbelovend. "We hebben verschillen gevonden van een half tot een procent in luchtweerstand. Als je dat doorberekent naar de effecten op de tijdrit, kun je uitgaan van rond de tien seconden."

Maar het gaat vandaag in de 37,5 kilometer tussen Bourg-Saint-Andéol en La Caverne du Pont d’Arc natuurlijk vooral om de benen van de Nederlandse tijdritspecialist. "Tom zal zeker 99% van het werk zelf moeten doen", denkt ook Teun van Erp van Giant-Alpecin. "Maar wij hopen met dit soort dingen toch ook een bijdrage te kunnen leveren."

Het 3D-model van Tom Dumoulin

Ook bij Lotto-Jumbo hebben ze de tijdrit nader onder de loep genomen. In Landgraaf, op het terrein dat bekend is van Pinkpop, bootste de Nederlandse wielerploeg een race tegen de klok na die als wedstrijd moest voelen voor de renners.

"We testen de renners in de windtunnel en op de wielerbaan, maar daar zijn de omstandigheden perfect. Nu hebben we dat in de buitenlucht gedaan. Maar dan wel op een circuit waar we alles goed konden testen", vertelt Mathieu Heijboer, de tijdritcoach bij Lotto-Jumbo.

"De houding die je in de windtunnel hebt, is aerodynamisch gezien natuurlijk het best. Maar hoe zit dat als je vermoeid raakt? Heb je dan nog steeds de beste houding? Dat hebben we onderzocht en gefilmd om goed te kunnen analyseren."

Lotto-Jumbo test tijdrijden op Pinkpopterrein

Ook de ploegentijdrit werd bekeken op het ovale parcours. "We konden de ploegentijdrit van boven filmen. Zo zie je veel meer dan van achteren, zoals wij het normaal filmen. Dat was heel leerzaam. Het geeft je inzicht over hoe het team reageert op een beweging van de renner op kop."

"Sommige renners bleken zeer goed hun houding te kunnen houden. Daar hebben we dan ook niets aan veranderd. Maar bij anderen zagen we dat ze na een bepaalde tijd gingen slingeren. Bij hen hebben we wel aanpassingen gedaan, zodat ze over de gehele tijdrit een beter vermogen trappen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl