Stoepranden weg voor twee dagen Tour

Op het asfalt bij de start en finish mag geen steentje liggen Remco Coolegem / NOS
Geschreven door
Maino Remmers
Verslaggever

Door verslaggever Maino Remmers

Onverbiddelijk gaat de slijptol in het keurmerk-fietsslot, op de aanhanger staan dan al zo'n veertig fietsen. Strenge borden staan overal langs het parcours die het parkeerverbod voor fietsen aankondigen. Ondertussen, slechts enkele meters voor de finish aan de Croeselaan, vegen enkele wegwerkers de kleinste kiezelsteentjes van het hete asfalt. Met een kraan worden de laatste oneffenheden weggeschraapt. Stoepranden, vluchtheuvels en verkeersborden zijn al weggehaald. "Maandag moeten we het allemaal weer terugzetten", zeggen ze.

Een bedrijf zal de komende nacht 12.000 dranghekken plaatsen terwijl Defensie een pontonbrug bouwt. In de haast is een gespecialiseerd bedrijf bezig met het plaatsen van mobiele kantoorunits bij de Jaarbeurs. Airco-installaties worden meegeleverd want deze units zijn bedoeld als afkoelruimte voor de motoragenten die in hun warme pakken het parcours op moeten. Een bakkerij aan de Balijelaan, pal langs het parcours, maakt naar schatting zo'n 600 broodjes en kaascroissants. Zelf zullen ze van de Tour geen fiets zien.

Podium afgebroken

Vlak bij het Spoorwegmuseum gebeurt het tegenovergestelde: hier wordt het podium van de ploegenpresentatie alweer afgebroken. De gemeentereiniging veegt de laatste resten op, want de resten van het openingsfeest mogen geen bron voor een valpartij zijn. Ondertussen vult de horeca de voorraad aan en verschijnen de eerste grote videoschermen. 

Het is spitsuur voor de café's die overigens ook te maken hebben met strenge sponsorrichtlijnen. Zo mogen in het zicht van het parcours geen eigen reclameborden zichtbaar zijn omdat dat geen hoofdsponsoren zijn van de Tour.

Op tal van plekken langs het parcours van 13,8 kilometer staan toiletwagens en er zijn bruggen over het traject gebouwd zodat publiek van en naar de binnenring kan. Hulpdiensten zijn verdeeld over diverse zones, want een ambulance of brandweerwagen kan niet zomaar door het traject van de tijdrit. Bierwagens rijden deze ochtend de stad in, maar wat erin gaat komt er ook weer uit. Plaskruizen dus ook in de buurt van de Stadionlaan.

Ik heb een moestuin en daar ga ik heen. Die heeft veel aandacht nodig met dit weer.

Inwoner Utrecht

Een mevrouw laat haar poedel uit, ze woont eersterang bij de stadionflat. Volop uitzicht op het parcours. Maar een overbuurman met minstens zo'n mooi uitzicht laat de eerste rit mooi zitten. "Ik heb een moestuin en daar ga ik heen. Die heeft veel aandacht nodig met dit weer." Patrick en John zijn broers en zitten met een koelbox langs de Biltstraat. Aan het schaften, want ze zijn bezig met het verbouwen van wat appartementen. 

"Om 06.00 uur vanochtend zagen we al wat renners het parcours verkennen. Ze gingen hard over de busbaan hier en dan rijdt er eentje achter die 'linksaf' of 'rechtdoor' roept. We konden niet zien wie het was." John gaat dit weekeind naar de camping en kijkt wel op de kleine tv. Patrick gaat wel degelijk de stad in. 

Iedereen in Utrecht bereidt zich voor