Dit is een nieuwsbericht van
Omroep Zeeland

Bellen met de huisartsenpost? De post roept op om eerst te denken of het écht nodig is

Naar de huisartsenpost met een kind dat oorpijn heeft? Of met een verstuikte enkel? Liever niet als het aan de huisartsenpost zelf ligt. De Zeeuwse huisartsencoöperatie begint vandaag met een campagne om het aantal onnodige telefoontjes terug te dringen.

De huisartsenpost in Middelburg

Want bijna tachtig procent van de telefoontjes naar de huisartsenpost gaat over situaties die niet spoedeisend zijn volgens Nicole le Duc, manager van de huisartsenposten in Middelburg, Goes en Zierikzee. "En áchter die telefoontjes kunnen mensen zitten die wel echt met spoed naar een dokter moeten." De gesprekken tussen de bellers en de triagisten, die beoordelen welke zorg iemand nodig heeft, kunnen enkele minuten duren. De wachtrij loopt dus snel op.

Huisartsenspoedpost

De mensen die onnodig bellen, doen dat niet altijd met opzet. "Misschien zijn we te laagdrempelig", zegt Le Duc. "Dat is de reden dat we onze naam veranderen van huisartsenpost naar huisartenspoedpost. Soms denken mensen dat de dokters hier toch zitten en dat het dus niet uitmaakt of ze langskomen." Maar de artsen werken in een strak schema, ze hebben eigenlijk alleen maar tijd voor de echte spoedgevallen.

Maar er zijn ook mensen die vinden dat ze recht hebben op snelle hulp. "Dat komt misschien doordat alles in de maatschappij sneller gaat. We kunnen ook boodschappen bestellen die even later worden bezorgd." Maar met heel veel medische klachten kunnen mensen best wachten tot de eigen huisarts weer aan het werk is. "We moeten duidelijker maken aan de mensen waarvoor een huisartsenspoedpost bedoeld is ", zegt Le Duc.

Zelf onderzoek

Het advies is om bij twijfel eerst zelf wat onderzoek te doen. Op de website van de huisartsenpost staat een link naar moetiknaardedokter.nl, een website die snel een aantal vragen voorlegt en dan advies geeft. Als de triagist bij de huisartsenspoedpost de patiënt uiteindelijk niet accepteert, geeft die altijd advies voor het geval de klachten ernstiger worden.

Het aantal telefoontjes naar de huisartsenspoedpost stijgt jaarlijks. Op dit moment zijn het er ruim 65.000 per jaar. Het probleem wordt de komende jaren nijpender omdat tegelijk met die groei het aantal huisartsen daalt. De vraag wordt dus groter, terwijl het aanbod kleiner wordt. "Dat is echt een groot probleem waar we een oplossing voor moeten vinden."

Deel artikel: