Dit is een nieuwsbericht van
Omroep Zeeland

Proef succesvol: zo ziet een ritje met een zelfrijdende vrachtwagen eruit

Regelgeving is eigenlijk de enige belemmering om vrachtwagens zonder chauffeur over de openbare weg te laten rijden. Dat blijkt uit een test in Vlissingen-Oost. Het streven is dat over een paar jaar zelfstandig rijdende vrachtwagens tussen Vlissingen-Oost en Nieuwdorp gaan rijden. Zes vragen en antwoorden over het project.

Benieuwd hoe dat er uitziet, zo'n zelfrijdende vrachtwagen? Zie de video hieronder:

Deze vrachtwagen rijdt zelfstandig en heeft geen chauffeur nodig

Wat zijn zelfrijdende vrachtwagens eigenlijk?

Grotendeels zien de trucks er uit zoals we gewend zijn. De cabine is iets kleiner en er zit geen chauffeur in. De vrachtwagens rijden zelfstandig op de weg en zijn in staat om afstand te houden tot andere weggebruikers. De testen in Zeeland vinden op dit moment plaats op een afgesloten terrein. Er zit meestal ook nog iemand in de vrachtwagen om in te grijpen als het fout gaat.

Een vrachtwagen zonder chauffeur. Is dat niet gevaarlijk?

Volgens de initiatiefnemers niet. "Er is altijd iemand die vanaf afstand kan ingrijpen mocht het mis gaan. Maar we gaan niet de openbare weg op als het niet honderd procent veilig is. Dat risico willen we natuurlijk niet nemen. Er moet met alle situaties rekening gehouden worden. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. Het gaat ook echt nog wel een tijd duren voor het zover is. Technisch gezien kan het maar de wetgeving is nog niet zover dat je ook op de openbare weg mag rijden zonder chauffeur in de auto," aldus Kymo Engelman van Zeeland Connect.

Waar gaan we die trucks zien?

De auto's moeten gaan rijden tussen het terrein van uienbedrijf MSP Onions en logistiek dienstverlener Lineage, het voormalige Kloosterboer in Vlissingen-Oost, over een traject van ruim drie kilometer. Lindert Moerdijk van het uienbedrijf: "We moeten nog een paar kleine aanpassingen doen aan het bedrijf maar verder zijn wij er al klaar voor. Automatiseren is de toekomst, dus wij werken hier graag aan mee. Volgens mij zouden we sowieso meer moeten samenwerken met bedrijven uit de buurt om bijvoorbeeld de vrachtwagens efficiënter te gebruiken. Niet iedereen heeft het tenslotte op dezelfde momenten druk."

De chauffeur zit er nog bij voor de zekerheid, maar hoeft in principe niets te doen

Hoe bijzonder is het dat ze in Zeeland gaan rijden?

In Nederland is dit het eerste project waarbij de vrachtwagens zelfstandig op de openbare weg moeten gaan rijden. In de havens van Rotterdam zijn al wel zelfrijdende vrachtwagens actief maar die rijden op een afgesloten terrein of volgen een soort spoor in de weg. De overheid wil Zeeland graag als een proeftuin gaan gebruiken voor dit soort projecten. Mede omdat de wegen in Zeeland vaak rustiger zijn dan in andere gebieden.

Gaat dit nou ook banen kosten?

Volgens de betrokken bedrijven juist niet. Engelman: "Landelijk is er tekort van 10.000 vrachtwagenchauffeurs dus het lost juist wat op. Daarnaast is telkens hetzelfde kleine stukje rijden ook niet erg interessant voor chauffeurs en dat maakt het nog lastiger mensen te vinden."

Wat kost het?

Dat is lastig te zeggen. Op dit moment is ongeveer drie miljoen euro voor dit project gereserveerd. Omdat het project zich blijft ontwikkelen blijven bedrijven er ook steeds meer in investeren. Het geld komt van meerdere kanten. De helft komt van Europese subsidies. De provincie Zeeland betaalt vijftien procent van de kosten en de rest wordt door deelnemende bedrijven betaald.

Deel artikel: