Dit is een nieuwsbericht van
RTV Utrecht

Petitie behoud veerpont Nieuwer ter Aa ruim 5000 keer ondertekend: 'Ik gebruik het pontje elke dag'

De petitie voor het behoud van Veerpont De Aa over het Amsterdam-Rijnkanaal is al ruim 5000 keer ondertekend. Rijkswaterstaat vindt dat de pont niet veilig genoeg is vanwege de steeds grotere vrachtschepen op het Amsterdam-Rijnkanaal, maar het voornemen om de veerdienst te schrappen leidde de afgelopen tijd juist tot veel verontwaardiging.

Dat de veerpont zijn nut nog altijd bewijst, is een dag na het eindigen van de meivakantie goed te zien. Het is een komen en gaan bij de veerpont en de schipper heeft tussen 07.45 uur en 09.15 uur zelfs nauwelijks tijd voor een pauze. Met vlagen staan er lange rijen op de kade met scholieren en mensen op weg naar hun werk. ''De brug naar Breukelen kun je vanaf hier niet eens zien', vertelt wethouder Hetty Venekaas van de gemeente Stichtse Vecht. ''Als je deze verbinding weghaalt isoleer je zo'n dorp."

Die zorg wordt bevestigd door de mensen die deze ochtend van de pont gebruikmaken. Bij middelbare scholier Julian heeft de pont zelfs een speciaal plekje in zijn hart. ''Sinds ik heel klein ben, vind ik het al geweldig'', laat hij weten. ''Ik gebruik het pontje elke dag. Je kent zelfs de schippers.''

Gebruikers zijn bang dat de pont volgend jaar niet meer vaart

''In Breukelen zit de dokter, tandarts, supermarkt, verzorgingshuizen enzovoorts. In Nieuwer Ter Aa heb je die voorzieningen niet'', legt de wethouder uit. Ook zegt ze bang te zijn dat veel mensen weer makkelijker de auto in zullen stappen, wanneer de verbinding wegvalt.

Ondertussen verspreidt het actiecomité 'Laat ons niet zwemmen' petities bij de pont. Tom van Kuyk, één van de initiatiefnemers van het comité, wil simpelweg dat zijn kinderen veilig naar de andere zijde kunnen. ''Ik laat ze voor geen goud op die enge weg rijden'', doelend op de kade richting de brug bij Breukelen.

Veiligheid

Rijkswaterstaat wil van de verbinding af omdat de veiligheid van de pont niet langer gegarandeerd worden. Het binnenvaartverkeer op het kanaal neemt toe en er varen steeds grotere schepen. Maar volgens Van Kuyk is dat een non-argument. ''Door de lengte, vorm en constante snelheid veroorzaken zij juist veel minder waterbeweging.''

Bij 'Laat ons niet zwemmen' hebben ze onder begeleiding van een jurist het huiswerk goed gedaan. Volgens wethouder Veneklaas was het dan ook 'hard tegen hard' vrijdag, toen de verschillende partijen met elkaar om de tafel zaten. Het actiecomité sprak het rapport van Rijkswaterstaat op meerdere punten tegen. Zo wordt een deel van het onderzoek gebaseerd op een eenmalig dodelijk ongeluk ruim twaalf jaar geleden, terwijl de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OvV) hier een technisch onderzoek naar gedaan heeft en geen structurele veiligheidstekorten ontdekte.

'Pont bij Nieuwer ter Aa moet blijven varen'

''Sindsdien zijn er wel aanpassingen gedaan en heeft de pont bijvoorbeeld de beste radarsystemen'', legt Van Kuyk uit. Deze nieuwe veiligheidsmaatregelen zijn volgens de betrokken bewoners niet meegenomen in de analyse van de vaarwegbeheerder.

Zelfs in de Tweede Kamer was er verbazing over de onverwachte aankondiging van Rijkswaterstaat. Het CDA stelde zelfs Kamervragen over het pontje. De verbazing bij het actiecomité is momenteel nog groter nu één van de bronnen van het Marin-onderzoek een schipper blijkt te zijn die volgens hen ''is ontslagen vanwege roekeloos vaargedrag.''

Al 130 jaar is er een veerverbinding op deze plek

Na het ontkrachten van de argumenten van Rijkswaterstaat, rijst bij Van Kuyk de vraag: waarom moet de pont uit de vaart? Er is hen verzekerd dat het geen financiële aanleiding heeft, maar Van Kuyk gelooft dat niet helemaal. ''Ik denk dat het een bezuiniging is.'' Een alternatief voor het behouden van een verbinding op deze plek is een fietsbrug. ''Maar ook dan mag de pont pas uit de vaart als deze brug er is'', zegt Van Kuyk stellig. Veneklaas ziet een fietsbrug in de toekomst best voor zich. Maar: ''Daar is wel geld en tijd voor nodig. Dat gaat minstens een paar jaar duren.''

Na het gesprek van vrijdag heeft Rijkswaterstaat toegezegd haar eigen argumenten te herzien en de punten van de omwonenden serieus te nemen. Van Kuyk: ''Het blijft een heel lastig verhaal. Ik weet niet precies wat ik nu kan verwachten.'' In elk geval heeft het comité voorlopig nog even de handen vol aan de zaak. Ondertussen tikt de teller van de petitie verder door. Inmiddels hebben al bijna zeven keer zoveel mensen als er in Niewer Ter Aa wonen de petitie ondertekend.

Blijft de pont of gaat 'ie weg? De schoolvakantie is voorbij en dus is het weer druk bij Veerpont De Aa

Deel artikel: