Dit is een nieuwsbericht van
RTV Utrecht

Utrechtse scholen vieren diversiteit op Paarse Vrijdag

Verschillende scholen in de provincie vieren vandaag Paarse Vrijdag, een actiedag om de acceptatie van lhbti'ers te vergroten. Voormalig voorzitter Simon Timmerman van COC Midden-Nederland: "Het is een laagdrempelige manier, en ook een feestelijke, om een serieus onderwerp bespreekbaar te maken."

En dat is nog steeds nodig, zegt Timmerman, die zich nu namens kennisinstituut Movisie inzet voor acceptatie. "Dat een dag als Paarse Vrijdag nodig is, blijkt helaas ook uit de cijfers onder jongeren. Nog steeds is het aantal suïcides onder lhbti-jongeren viereneenhalf keer zo hoog als onder heteroseksuele leeftijdsgenoten."

Paarse vrijdag wordt sinds 2010 gevierd in Nederland. Eerst alleen op middelbare scholen en in het hoger onderwijs, sinds een jaar officieel ook op basisscholen. Basisschool Comenius in Zeist begon er zelfs drie jaar geleden al mee. Adjunct-directeur Marylse Witke: "Wij willen leerlingen vooral de basis meegeven om stevig genoeg in hun schoenen te staan als dat nodig is."

Dat kan zijn als een jongen nagellak wil dragen, of in een Frozen-jurk naar school wil. Maar ook als het gaat om de acceptatie van een medeleerling met twee moeders of een transgender leerling. "Wij willen dat kinderen bij ons dat allemaal normaal vinden", zegt Witke.

Zij begon samen met een leerkracht drie jaar geleden met Paarse Vrijdag. Ze kwamen er achter dat er op het gebied van diversiteit maar weinig (les-)materiaal beschikbaar was voor basisscholen. Na overleg met het COC pasten Witke en de docent lesmateriaal voor middelbare scholen aan voor een jongere doelgroep en begonnen de viering van Paarse Vrijdag in Zeist.

Burgerschap

Het is goed om diversiteit zo vroeg mogelijk te normaliseren, zegt Timmerman. "Natuurlijk moet het wel aangepast worden aan de leeftijd. Gelukkig zijn er een heleboel professionals die weten wat je bespreekbaar moet maken."

Voor jongere leerlingen zijn dat bijvoorbeeld verliefde gevoelens, zegt Timmerman. "En bij de puberleeftijd komt er een hele andere identiteit tot bloei. Dan is het fijn als je op de basisschool daar al over hebt gesproken en dat je niet met angst en beven reacties tegemoet ziet."

"Het is gewoon heel belangrijk", aldus adjunct schooldirecteur Witke. "Dat we ze taal leren, en rekenen, maar ook dit soort dingen. Het is een groot onderdeel van burgerschap."

Deel artikel: