MS-patiënt Martin (58) uit Borne ontwerpt het hippe broertje van de ouderwetse scootmobiel
Tien jaar geleden werd bij Martin Vossebeld uit Borne multiple sclerose (MS) gediagnostiseerd, een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel. Hij werd steeds minder mobiel en had na verloop van tijd eigenlijk een hulpmiddel nodig. De enige oplossing? Een scootmobiel. Dat ging de nog energieke Martin een stap te ver en dus ontwierp hij zelf een alternatief: de Joiny.
Ruim vijf jaar geleden parkeerde er een grote vrachtwagen vol scootmobiels bij Martin voor de deur. Hij had zich er bij neergelegd, dacht 'ie. Een scootmobiel was de enige oplossing. Lopen ging steeds moeizamer, dus er moest toch iets gebeuren? Maar toen de laadklep van de vrachtwagen openging, voelde Martin alleen maar weerstand. Hier was hij nog niet aan toe.
Benieuwd naar de Joiny? Kijk dan de video:
"Op zich is er helemaal niets mis met een scootmobiel", zegt Martin. "Maar ik voel me daarin beperkter dan dat ik al ben. Je zit opgesloten tussen twee armleuningen, je zit heel laag bij de grond en je hebt geen bewegingsvrijheid."
Uitdaging
Als industrieel ontwerper zag de Bornenaar een uitdaging voor zichzelf. Was er een hipper alternatief te bedenken voor een scootmobiel, die uiteraard wel aan alle veiligheidseisen voldoet? Een hulpmiddel dat meer doet denken aan een elektrische fiets, maar waarbij je niet hoeft te trappen? Zou dat kunnen?
Voor het eerste prototype moest Martins zoon z'n oude Puch Maxi opofferen. Het frame van de brommer werd de basis voor wat later de Joiny zou worden, maar had nog geen aandrijving. Met een touw werd de driewieler vastgemaakt aan een auto, puur om de bestuurbaarheid en de stabiliteit te testen.
Er volgde een tweede prototype en de plannen begonnen serieuzer en serieuzer te worden. Martin krijgt zelfs twee compagnons: Michel Disselhorst en Han Kok. Michel regelt alle commerciële zaken en Han is een belangrijke factor in de professionalisering van de Joiny.
Te koop in fietsenwinkels
Maar hoeveel behoefte is er aan dit 'hippere' alternatief? "We hebben een marktonderzoek laten uitvoeren", vertelt Martin. "Er zijn een half miljoen mensen die net als ik een beperking hebben met lopen, maar die daarvoor geen oplossing hebben. Ze kiezen niet voor een scootmobiel, omdat ze dat een brug te ver vinden. Juist voor die mensen wil ik een uitkomst bieden."
Ik heb liever dat je dit apparaat ziet als een verlengstuk van de fiets, dan van een scootmobiel
Inmiddels is er een soort 0-serie bestaande uit ongeveer vijftien stuks die de verkoop volgens Martin op gang moeten brengen. "Die kun je bekijken in de winkel en je kunt er zelfs een stukje op proefrijden. We hebben contact met een fietsenzaak en die heeft filialen in Borne, Delden en Tubbergen. Want ik heb liever dat je dit apparaat ziet als een verlengstuk van de fiets, dan van een scootmobiel."
Als dat eenmaal loopt gaan Martin en z'n team de exacte aantallen inschatten en de productie op gang brengen. "Dan gaan we misschien wel duizend stuks produceren." Geld is daarbij niet de drijfveer. "Ik wil iets betekenen voor lotgenoten. Als je die mensen kunt helpen met een oplossing, daar word ik blij van."