Dit is een nieuwsbericht van
RTV Oost

Van applaus tijdens pandemie naar 'dikke middelvinger' van de werkgevers: boze zorgmedewerkers bereiden acties voor

Ze zijn boos en gefrustreerd. Zorgmedewerkers in de grote Overijsselse ziekenhuizen zijn teleurgesteld over de mislukte cao-onderhandelingen en bereiden zich voor op acties. "Die gaan er met het verstrijken van het ultimatum nu ook zeker komen", zegt FNV-zorg vakbondsbestuurder Anja Vivié, die de regio Overijssel en Gelderland onder haar hoede heeft. "Want de actiebereidheid is groot."

De ziekenhuiswerkgevers, verenigd in de NVZ, zijn niet ingegaan op het eisenpakket van de vakbonden.

Boos en gefrustreerd

"Mensen zijn boos en gefrustreerd", zegt Vivié, "daar waar in corona tijd de handen op elkaar gingen voor onze helden in de zorg, ervaren diezelfde medewerkers nu onvoldoende steun en waardering voor hun werk. Reden dat er op de actie spandoeken in ziekenhuizen onder meer te lezen staat van 'Hero naar Zero'", zegt ze.

“Met het verstrijken van het ultimatum is de tijd van praten voorbij, we zijn helaas door alternatieven heen”, zegt operatieassistent Marjorie Hunnekink van het Deventer ziekenhuis. Ze is als FNV-kaderlid nauw betrokken bij de voorbereiding van de actie in haar ziekenhuis, die op een nog nader te bepalen datum in maart gehouden gaat worden.

Marjorie Hunnekink (links) en Veerle Ruinemans van het actiecomité Deventer Ziekenhuis

Net als in 50 andere Nederlandse ziekenhuizen, wordt er in het Deventer ziekenhuis op dit moment hard gewerkt aan de voorbereiding van een actie-draaiboek. Ze doet dat samen met collega Veerle Ruinemans (35) recovery verpleegkundige in Deventer.

"Het bod is echt onder de maat, een dikke middelvinger naar de zorg", zegt Veerle. "Iedereen stond in coronatijd voor ons te klappen, ook de werkgevers, maar we zien van die waardering in het coa-bod helemaal niets terug."

Het eindbod van de werkgevers is gewoon een dikke middelvinger naar de zorg

Veerle Ruinemans, recovery verpleegkundige Deventer ziekenhuis

“Het is de bedoeling dat we op een gewone werkdag een zondagdienst gaan draaien”, zegt Hunnekink. Een zondagdienst betekent dat alle geplande zorg wordt afgezegd, maar dat de spoedzorg wel doorgaat.

Zondagdienst zwaar actiemiddel

“Het is het zwaarste stakingsmiddel dat we als zorgpersoneel kunnen en mogen inzetten. In het draaiboek moeten we per afdeling van tevoren duidelijk maken welke zorg wel en niet gegeven wordt. Veel werk, waarvoor ook juridische goedkeuring nodig is, want we moeten natuurlijk wel voldoen aan de zorgplicht", legt ze uit. Spoedopnames, zorg aan kinderen en ingrepen op de oncologie-afdeling gaan gewoon door.

Op maar liefst veertien afdelingen in het Deventer Ziekenhuis gaat gestaakt worden. De actiebereidheid is enorm groot, laat Veerle Ruinemans weten. “Van de 2200 zorgmedewerkers in het Deventer ziekenhuis, staan er zo'n 1000 pal achter de staking. Ze doen zeker mee aan de landelijk georganiseerde stakingsdag.”

Spoedzorg gaat sowieso door

Dat betekent volgens de coördinatoren van de actie in Deventer niet dat de medewerkers thuis blijven. Personeelsleden die staken gaan die dag vooral bezig met werkzaamheden waarvoor anders te weinig tijd is. "Denk bijvoorbeeld aan het werken aan teambuilding en het geven van extra lessen aan zorgmedewerkers in opleiding” aldus het Deventer FNV-kaderlid.

Spandoeken in Deventer ziekenhuis tonen actie bereidheid

Zelf werkt Marjorie Hunnekink (44) al bijna vijfentwintig jaar als operatie assistent in de zorg, waarvan ruim twintig jaar in het Deventer ziekenhuis. De laatste tien jaar zijn de arbeidsomstandigheden in haar ogen langzaam aan steeds verder verslechterd.

“Medewerkers zijn boos en teleurgesteld over het cao-eindbod, maar ook over de schijnbare onwil van de ziekenhuisdirecties om de kwaliteit in de zorg middels een goede beloning en waardering op peil te houden.”

Gebrek aan waardering

“We zien door de personeelskrapte en daarmee gepaard gaande werkdruk dat het vak voor veel mensen onaantrekkelijk wordt. Steeds meer collega’s vertrekken. omdat ze elders betere werktijden krijgen en meer kunnen verdienen. Sommige collega's beginnen voor zichzelf en worden daarna door het ziekenhuis weer ingehuurd als zzp’er. Ze krijgen dan meer loon en meer zeggenschap over de inzet van uren. Ze hoeven dan geen nacht- en onregelmatigheid diensten te draaien."

Die impopulaire diensten komen dan vervolgens op het bordje van de vaste medewerkers terecht, die veelal tegen een lager loon, de rooster gaten dicht moeten lopen, "en dat steekt bij de vaste medewerkers”, zegt de voorzitter van het Deventer actiecomité.

Het werken met veel freelance-medewerkers is volgens haar funest voor de continuïteit in het ziekenhuis maar ook voor de onderlinge sfeer in de verschillende zorgteams. "Je doet allemaal hetzelfde werk maar de één krijgt er meer voor betaald dan de ander.”

Beloning slecht

Marjorie en Veerle zitten beiden in het actiecomité om die ongelijkheid recht te trekken. “De lagere loonschalen in het ziekenhuis zitten net boven het minimumloon, denk daarbij aan bijvoorbeeld aan de schoonmakers, en mensen van de logistiek en transport. Voor die mensen is een loonsverhoging van 10 procent, plus 100 euro bruto meer per maand absoluut noodzakelijk."

Maar ook cao-verslechteringen op het gebied van bereikbaarheid, flexibiliteit van medewerkers in de roosters, extra diensten, overuren en het continue bereikbaar moeten zijn voor het werk, moeten in haar optiek aangepakt en verbetert worden. Want de balans tussen werk en privé is volledig ontspoord, om een voorbeeld te geven legt ze uit hoe een zondagsdienst voor haar als OK assistent eruit ziet.

"Je moet dan 24 uur achter elkaar stand-by staan. Als ik wordt opgeroepen moet ik me vanuit huis binnen twintig minuten omgekleed en wel in de operatiekamer melden. Dat betekent dat je 24 uur aan huis gekluisterd bent.

Werkgevers zet in op kwaliteit, zorg dat het vak voor jonge mensen aantrekkelijk blijft

Marjorie Hunnekink, operatieassistent Deventer Ziekenhuis

Dat heeft invloed op het hele gezin. Je moet opvang hebben voor de kinderen, je partner kan niet weg met de auto en ook zelf kun je verder geen afspraken maken. Als je niet in actie hoeft te komen en niet opgeroepen wordt, dan krijg je voor die 24 uur stand-by maar 5 uur compensatie in vrije tijd terug. En die kun je dan ook niet opnemen omdat er dan te weinig mensen beschikbaar zijn. Daaruit blijkt wel dat de balans zoek is. Je hoopt dan eigenlijk dat je opgeroepen wordt en moet werken, want die uren krijg je dan tenminste ook nog gewoon betaald en gecompenseerd", aldus Hunnekink.

Behoud kwaliteit in de zorg

Op de vraag wat de werkgevers in de optiek van de dames van het actiecomité kunnen en moeten doen om de situatie te verbeteren zeggen ze; "Zet in op behoud van kwaliteit. Dat kost geld. We zijn als zorgmedewerkers altijd bereid om het beste van ons zelf te geven, maar we zijn de laatste jaren continue de hekkensluiters op de begroting van het ziekenhuis. Zorg dat het vak met een goede beloning en waardering ook aantrekkelijk blijft voor jonge mensen. Het gaat niet alleen over betere arbeidsvoorwaarden en beloning voor ons als personeel, maar ook over het behoud van kwaliteit in de zorg voor de patiënten. Niet alleen nu maar ook n de toekomst"

Deel artikel: