Dit is een nieuwsbericht van
RTV Oost

Scooterzaken razend druk met opvoeren: "Als ze een helm op moeten, dan ook 45 km/uur rijden"

Januari is normaal gesproken een rustige maand voor de scooterhandelaren. Maar dit jaar zijn ze drukker dan ooit. Bezitters van een snorscooter willen hun Vespa of Kymco-scooter massaal laten opvoeren. In plaats van 25 kilometer per uur willen ze ook 45 kilometer per uur kunnen rijden, net als brommers. "Als ze dan toch een helm op moeten, dan willen ze ook harder", vertelt Amar Bakayoko van Scooter Nederland in Rijssen.

Bakayoko heeft er samen met zijn collega Aafko Laan een dagtaak aan sinds de helmplicht voor snorscooters op 1 januari inging. De verplichting moet het aantal verkeersdoden en gewonden onder snorfietsers omlaag brengen. De helmplicht bestond al voor bromfietsen met een geel kenteken, omdat deze maximaal 45 kilometer per uur mogen rijden.

Bij Scooter Nederland in Rijssen zijn ze razend druk met het opvoeren van snorscooters

Voor de eigenaren van snorfietsen is het reden hun tweewieler te laten omkeuren tot bromfiets. Ze krijgen dan een gele kentekenplaat. "De drukte begon bij ons eind vorig jaar al", vertelt Bakayoko. "Nu begint het echter dusdanig storm te lopen dat het lastig is om alle aanvragen aan te kunnen. De werkplaats staat hier compleet vol. Ook buiten de werkplaats staan nog tientallen scooters klaar om opgevoerd te worden."

"Normaal is het rustig in januari"

Bij Scooter Outlet Almelo is het beeld niet anders. Ook daar loopt het storm. "We doen ons best alles op tijd in te plannen", zegt monteur Michael Brummer. "De prijzen voor het omkeuren van een snorscooter variëren en zijn afhankelijk van het merk. Bij de ene snorscooter kost het 80 euro, bij de ander 125 euro. Het loopt echt storm, terwijl het normaal in januari rustig is na de dure decembermaand."

In Rijssen vrezen ze wel dat het, na deze opvoer-drukte, klaar is met de markt voor snorscooters. "We hopen dat het in de loop der tijd weer een beetje op gang komt, maar we denken dat het voorlopig wel klaar is met de snorscooter", vertelt Bakayoko. "We denken dat deze keuringen nog het hele jaar doorlopen. Er zijn namelijk altijd mensen die nu 25 kilometer per uur met een helm op rijden, maar het op den duur toch vervelend vinden als ze worden ingehaald door een e-biker zonder helm. Die kiezen er dan misschien toch voor om er een scooter met geel kenteken van te maken."

Deel artikel: