Dit is een nieuwsbericht van
NH
Aangepast

Vanavond duidelijkheid voor vakantiegangers Schiphol, dit is waar je rekening mee moet houden

Schiphol maakt vanavond bekend hoeveel vluchten er moeten worden geannuleerd en verplaatst, om een zomerchaos te voorkomen. De vliegmaatschappijen en luchthaven zijn vandaag nog in gesprek over de te nemen stappen. De stroom aan berichten erover zorgt voor extra onzekerheid bij vakantiegangers die hun reisplannen in het water zien vallen. Paul Vaneker van EUClaim vertelt waar reizigers op kunnen rekenen.

Een Boeing 737-800 van Transavia stijgt op vanaf de Polderbaan van Schiphol

Schiphol maakte zes weken geleden al bekend dat er in het vluchtschema gestreept moet worden om chaos in de zomervakantie te beperken. Het was al snel duidelijk dat het aantrekken van nieuw personeel en maatregelen zoals 'securitycoaches' en extra informatieschermen niet genoeg zijn om de drukte te doen afnemen. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen leggen vandaag de laatste hand aan de meest ingrijpende maatregel: het annuleren, verzetten en verplaatsen van vluchten.

Reizigers kunnen hoe dan ook terugvallen op de rechten die ze hebben, vertelt Paul Vaneker van EUClaim aan NH Nieuws. Zijn bedrijf handelt claims van passagiers af, in ruil voor een deel van de compensatie. Het slechte nieuws is dat lang niet alle reizigers iedere cent die ze voor hun geannuleerde of verplaatste vakantie zullen terugzien.

Geen recht op compensatie

Hoeveel vluchten en reizigers te maken zullen krijgen met de wijzigingen, wordt vandaag bekend. "Die mededeling brengt Schiphol ruim voor het begin van de zomervakantie, zodat gedupeerde passagiers wel hun ticketgeld terugkrijgen, maar geen recht hebben op extra financiële compensaties", legt Vaneker uit. Alleen als reizigers pas binnen twee weken voor vertrek op de hoogte worden gebracht, mogen ze die extra compensatie claimen.

Op kosten gejaagd

Luchtvaartmaatschappijen zijn volgens Vaneker verplicht om het ticketgeld binnen zeven dagen terug te betalen. Hij verwacht dat mensen dan alsnog zullen gaan proberen om een nieuwe vlucht, al dan niet van een andere luchthaven, te boeken, omdat ze ook al een accommodatie hebben gereserveerd. Die reizigers worden dan wel flink op kosten gejaagd.

Vaneker: "Stel dat je in februari een retourvlucht naar Barcelona heb geboekt, voor 99 euro. Een nieuw ticket kost dan gauw 399 euro." Het claimbedrijf adviseert reizigers ook goed naar de annuleringsvoorwaarden te kijken en een annuleringsverzekering te overwegen, omdat het in veel gevallen financieel gunstiger is om dan ook het vakantieverblijf te annuleren.

Vaneker benadrukt wel dat accommodaties vaak deels of geheel kosteloos geannuleerd kunnen worden.

Het artikel gaat verder onder de tweet

Het is volgens Vaneker nog koffiedik kijken over welke vluchten zullen worden geannuleerd, verzet of naar een andere, regionale luchthaven worden verplaatst. Hij verwacht dat het vooral Europese vluchten van KLM zullen zijn die bedoeld zijn voor overstappende passagiers. Dat geeft lucht bij de afhandeling op Schiphol, waar er een groot personeelstekort is, en zijn gemakkelijker om te boeken omdat er vaak meerdere vluchten per dag van zijn.

'Ellenlange rijen'

Dat zou kunnen betekenen dat veel vakantiegangers met pakketreizen de dans ontspringen en toch op vakantie kunnen gaan. Die moeten wel rekening blijven houden met de 'ellenlange rijen', waarvan Schipholbaas Dick Benschop van had gezegd dat die van de zomer weg moesten zijn. Volgens Vaneker komt het de laatste weken weinig voor dat die mensen hun vlucht missen.

Extra nachtvluchten

Luchtvaartmaatschappijen waren tot nu toe niet happig op het schrappen van vluchten, ondanks de toezegging van Schiphol dat dat voor het behoud van hun start- en landingsrechten geen gevolgen zou hebben. Een andere mogelijkheid voor Schiphol om de vluchten beter te kunnen spreiden, is door tijdelijk meer nachtvluchten toe te staan. Die kans lijkt nihil, vanwege de strenge wetgeving en slaapverstoring van omwonenden.

Deel artikel: