Dit is een nieuwsbericht van
NH
Aangepast

Klussen op hoogte tussen Weesp en Muiderberg: deze mannen zorgen dat het licht blijft branden

Het elektriciteitsnet tussen Diemen en Muiderberg krijgt een flinke upgrade. De energietransitie eist veel van de bestaande verbinding, dus worden er nieuwe geleiders ingelegd. Dat is op die hoogte geen gemakkelijke klus: "Het is gevaarlijk werk als je niet doet wat je hoort te doen", aldus veiligheidsdeskundige Amel Messchendorp.

Er wordt hard gewerkt aan de hoogspanningsmasten bij Muiden

Het zal automobilisten op de A1 tussen Hilversum en Amsterdam vast niet ontgaan zijn: er wordt flink geklust aan het elektriciteitsnetwerk langs de weg. Tussen Diemen en Lelystad worden alle geleiders, in de volksmond kabels, vervangen om zo het stroomnetwerk een boost te geven.

"We zijn de bestaande verbinding aan het opwaarderen met nieuwe geleiders", aldus Kasimir Hagendoorn van Tennet, de netbeheerder wat betreft hoogspanningsmasten in Nederland. "We zien een probleem op het net ontstaan doordat we meer stroom opwekken, dat zorgt voor piekbelastingen. Die moeten we met de nieuwe geleiders beter aan kunnen."

Carbon-kern

"In de nieuwe geleider zit een carbon-kern die dunner en sterker is dan de kern van de oude geleider. Daardoor kan er meer aluminium om de kern heen, waardoor er meer stroom getransporteerd kan worden", legt Amel Messchendorp uit. Bijkomend voordeel is dat de dikte van de kabel hetzelfde is als de oude geleider. "Dat scheelt enorm veel werkzaamheden aan de masten zelf."

Tekst gaat verder na de foto's

  • NH Nieuws / Mark Arents
  • NH Nieuws / Mark Arents

Toch is het vervangen van de geleiders een precies werkje, waar veiligheid erg belangrijk is. "Bij wind kunnen we bijvoorbeeld niet de hoogte in", vertelt Messchendorp. "Als iedereen doet wat 'ie moet doen is het werk even gevaarlijk als dat van een vrachtwagenchauffeur. Maar het wordt gevaarlijk als die veiligheidsmaatregelen vergeten worden."

Omwonenden

Voor bewoners die dicht bij hoogspanningsmasten wonen, verandert er weinig volgens Tennet. "Er zijn zelfs wat positieve ontwikkelingen", vertelt Hagendoorn. "We hebben deze kabels behandeld, waardoor ze minder knetteren bij regenval. Ook is het magneetveld rondom de nieuwe geleiders smaller dan eerst."

Eind maart zullen de meeste werkzaamheden aan de geleiders klaar zijn. Pas aan het eind van dit jaar zijn ook de werkzaamheden aan de masten zelf klaar.

Deel artikel: