Op wereldreis door Fryslân? Dat kan het komende halfjaar. Maandag lanceert Merk Fryslân een campagne op het Oldehoofsterkerkhof om op reis te gaan in onze eigen provincie. Doel is om het toerisme in de winterperiode in Fryslân een impuls te geven, ook omdat corona mensen nog dichtbij huis houdt.

Wraldreis yn Fryslan

Merk Fryslân organiseert de campagne in samenwerking met VVV Waterland van Friesland en vervoerder Arriva. In Fryslân valt volgens de deelnemende organisaties heel wat te beleven. Daarbij kan gedacht worden aan de Oldehove, de eigen toren van Pisa of de Sahara bij de Kale Duinen in Appelscha. "We kiezen er voor om mensen te laten zien dat ze niet de hele wereld over hoeven te reizen om mooie dingen te zien", vertelt Marin Cnossen van Merk Fryslân. "We hebben een kwinkslag gemaakt naar wereldberoemde attracties in Fryslân. Het is tijd dat Friezen hun eigen provincie beter ontdekken."

Eigen provincie ontdekken

De campagne richt zich op de inwoners van Fryslân en het noorden van Nederland. Hierbij ligt de focus op korte vakanties of een dagje uit. Zo wil Merk Fryslân het seizoen graag verlengen om mensen langer op pad te houden. Cnossen: "De lente was voor ondernemers heel slecht. We willen het seizoen langer uittrekken. Daar hebben we deze campagne ook voor opgezet."

Omrop Fryslân, Onno Falkena

Ook worden de '11 fountains', de fonteinen in alle Friese steden in de campagne genoemd. De focus komt te liggen op het ontdekken van de elf steden, waarbij wordt gekeken naar een combinatie van een bezoek aan een fontein en de stad zelf. Doel is om de zogenoemde kwaliteitstoerist naar Fryslân te halen. Vervoerder Arriva zal de campagne promoten door veertien bussen te bestickeren met 'Wereldreis Friesland Style' en '11 fountains'. Deze bussen rijden vanaf maandag door de provincie.

Kampanjefideo Wrâldreis troch Fryslân