Wat we van Google wilden leren in 2015

Welke zoektermen gebruiken we het meest? Google houdt het elk jaar bij. In 2015 staat op één 'Agario', een game voor op je mobiel. Op de tweede plaats staat het tv-programma 'Boer zoekt Vrouw'. En op drie staat 'Charlie Hebdo'.

Uit het top-10-lijstje van dit jaar blijkt dat we vooral benieuwd zijn naar entertainment, populaire tv-programma's en grote nieuwsgebeurtenissen.

Populairste zoektermen in Nederland in 2015

PositieZoektermGenre
1Agario game
2Boer zoekt Vrouwtelevisieprogramma
3Charlie Hebdonieuwsgebeurtenis
4Joost Zwagermanpersoonlijkheid
5Mijn belastingdienstservice
6Parijsnieuwsgebeurtenis
7Adelemuziek
8Sail Amsterdamevenement
9Carnaval 2015feest
10Trijntje Oosterhuismuziek

De zoekmachine houdt behalve 'de snelst stijgende' ook nog andere categorieën bij. Zoals de combinatie 'wat is?' en 'hoe werkt?'. Hieruit blijkt dat we veel gezocht hebben naar uitleg over glamping, bewerkt vlees, zeevonk, transgenders, Chromecast en Snapchat.

Ook de nieuwsgebeurtenissen zijn op een rijtje gezet. Daaruit blijkt dat we vooral gaan googelen als de impact groot is, zoals de aanslag op het satirische weekblad Charlie Hebdo en de aanslagen in Parijs.

Ook hebben we veel gezocht op 'Andreas Lubitz', de copiloot die met opzet het Germanwings-toestel heeft laten crashen en Tarik Z., de man die de studio van de NOS binnendrong in januari.

Snelst stijgende crisis/conflicten van 2015

PositieZoekterm
1Je suis Charlie
2Aanslag Parijs
3Andreas Lubitz
4Tarik Z.
5ISIS
6Vluchtelingen
7Boko Haram
8Ebola
9Aanslag Tunesië
10MH17

Deel artikel: