De WWDC in San Francisco

Apple gaat streamen én radio maken

  • Rachid Finge

    Techredacteur

  • Rachid Finge

    Techredacteur

Het was vanavond bord en Macbook op schoot voor de echte Apple-fanaten en ontwikkelaars. De techfabrikant presenteerde vandaag een aantal nieuwe producten en updates aan het grote publiek tijdens de jaarlijkse WWDC in San Francisco. Tech-redacteur Rachid Finge heeft via de livestream meegekeken.

Er was van tevoren al het een en ander uitgelekt, wat heeft jou het meest verrast?

Dat Apple een radiostation gaat beginnen. Het heet Beats1, vernoemd naar het koptelefoon-merk dat Apple een tijdje geleden heeft gekocht. Bij het station werken drie dj’s die vanuit drie steden programma’s gaan maken. De bekendste dj is Zane Lowe, die tot voor kort programma’s maakte op BBC Radio 1, zeg maar de grote broer van 3FM. Het is grappig om te zien dat zo’n oud medium als radio nog altijd springlevend is in 2015.

Wat ook opviel is dat Apple een nieuws-app gaat lanceren, voorlopig alleen in de VS, UK en Australië. Het idee is dat je in de app aangeeft wat je nieuwsinteresses zijn en welke media je graag leest, waarna bijpassende artikelen in de app verschijnen. Niet veel anders dan Flipboard, eigenlijk. Het leuke is dat Apple deze app vrijwel zeker heeft gebaseerd op Prss, een Nederlands magazine-appje uit Utrecht dat Apple vorig jaar heeft gekocht.

Verder begint Apple dus met een streamingdienst. Apple Music wordt 30 juni gelanceerd. De dienst kost ongeveer een tientje per maand en wordt standaard meegeleverd met iOS in de Muziek-app.

Waarom zou ik Apple Music gaan gebruiken? Ik heb toch al Spotify?

Dat is precies het probleem waar Apple mee te maken gaat krijgen. Oké, Apple heeft een radiostation, videoclips en mogelijk wat exclusieve content die direct van artiesten afkomt, maar daar staat bijvoorbeeld tegenover dat Spotify nieuwe functies heeft om het tempo van je muziek tijdens het hardlopen aan te passen op je snelheid.

Ook Spotify komt binnenkort met video, alsof het bedrijf de bui al zag hangen. De vraag is of gebruikers de moeite gaan nemen om over te stappen. Anderzijds: er zijn heel veel iPads en iPhones in omloop en die krijgen automatisch een Apple Music-app op het scherm. Apple kan dus veel makkelijker reclame maken voor zijn eigen product dan Spotify kan.

Verandert er nog veel aan mijn iPad of iPhone?

Over een paar maanden wel, dan komt iOS 9 uit. Vooral op de iPad verandert er veel: zo kun je straks apps letterlijk naast elkaar draaien, handig als je een e-mail wil schrijven en tegelijkertijd je agenda wil kunnen zien. Ook krijg je de mogelijkheid om video’s picture-in-picture weer te geven: je kunt dus op volledige grootte een game spelen en in een hoekje een video afspelen. Tv’s kunnen dat allang, maar voor tablets is het dus nieuw.

Verder probeert Apple z’n software intelligenter te maken. Zo denkt de iPhone straks te kunnen voorspellen wanneer je gaat hardlopen en wordt automatisch je hardloop-playlist geopend als je je koptelefoon inplugt, vlak voordat je gaat rennen.

Viel er nog wat te lachen?

De opening was opvallend grappig. Je zag een soort over-the-top-repetitie van de presentatie, met vuur en rook en tientallen acteurs in dezelfde lift die een auditie komen doen om Apple-directeur Tim Cook te spelen. Dat was voor Apple-begrippen uniek: eerdere Apple-events waren niet zo frivool, maar veel strakker. Het lijkt erop dat Apple zich een wat losser, relaxter imago probeert aan te meten.

Deel artikel: