Het is bijna zover: vanaf 1 januari mogen jongeren onder de 18 geen alcohol meer drinken. Om jongeren ervan te weerhouden te drinken is er een grote campagne bedacht: NIX18. Bekende Nederlanders moeten duidelijk gaan maken dat de leeftijd omhoog gaat en wat de boetes zijn als je toch drank koopt onder de 18. Dat meldt het Nederlands Dagblad. Bronnen bevestigen de berichtgeving tegenover de NOS.

De campagne is in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid gemaakt door reclamebureau Roorda, die eerder de BOB-campagne bedachten. "Die was heel succesvol en heeft, in combinatie met strenge handhaving, echt een verandering teweeggebracht", zegt een betrokkene tegen het Nederlands Dagblad. "Dat moet nu weer gebeuren."

STAP

De NIX18-campagne moet vijf jaar lang lopen en wordt ingezet op radio, tv en social media. Ook komt er een korte campagne om mensen eraan te herinneren dat de leeftijdgrens voor de verkoop van alcohol is verhoogd van 16 naar 18 jaar.

De directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, vindt dat het effect van voorlichting wordt overschat, zegt hij in het Nederlands Dagblad. "Natuurlijk moet je uitleggen dat de alcoholleeftijd wordt verhoogd en waarom. Maar gedrag verandert pas op het moment dat jongeren ervaren dat alcohol niet meer te verkrijgen is voor hen." Hij pleit daarom voor strenge handhaving van de nieuwe regels. Veel gemeenten zijn daar nog niet klaar voor.

Door: Suse

STER reclame