Als de Studenten-ov-chipkaart er vanaf 2016 niet meer is, dan heeft dat grote gevolgen. Voor studenten, maar eigenlijk voor iedereen, als we het onderzoek van Stuurgroep Studentenkaart moeten geloven. Die onderzocht namens de ov-bedrijven de maatschappelijke effecten van het afschaffen van de ov-studentenkaart.

Studenten gaan bijvoorbeeld eerder op kamers, omdat het reizen ze te duur is. Volgens het onderzoek zullen dat er zo'n zo'n 50.000 zijn. Of ze kiezen een studie dichter bij huis, terwijl ze ergens anders misschien wel een betere opleiding kunnen volgen. Hoe dan ook, de kosten lopen op. Bij een gemiddelde studieduur 4200 euro, zegt de Stuurgroep.

Verkeersslachtoffers

Vervelend, maar het wordt nog erger. Want als studenten wel moeten reizen maar niet de trein pakken, gaan ze misschien wel met de auto. Dat betekent extra drukte op de weg. Als ze dan ook nog een eigen auto kopen, (een oude, want goedkoop) neemt de milieuvervuiling toe. Studenten die niet ver hoeven te reizen, pakken vaker de fiets. Dat levert nog vollere stallingen op, bijvoorbeeld op stations en onderwijsinstellingen.

En het ergste: meer verkeersslachtoffers: "Een toename van het aantal fietsers en automobilisten leidt ook tot meer verkeersslachtoffers."

Bij het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) zijn ze er natuurlijk boos over: "Als je hetzelfde blijft reizen, kost het je 5400 euro per studiejaar extra. En dat is dus bovenop de 14.000 euro die de studie al duurder wordt door het leenstelsel. De vraag is of het dit allemaal waard is"

Spoor

Andere gevolgen: minder buslijnen. Als studenten minder de bus pakken in steden waar het ov voor een groot deel afhankelijk is van reizende studenten, kunnen er wel eens buslijnen overbodig worden.

Het afschaffen van de studentenreiskaart is afgesproken in het regeerakkoord. Door de maatregel zou zo'n 425 miljoen euro worden bezuinigd.

Door: Helen

STER reclame