Veel geld betalen voor exotische groenten als okra of bamboescheuten; daar kunnen we wel in komen. Maar vandaag blijkt dat we waarschijnlijk jarenlang te veel hebben betaald voor oer-Hollandse zilveruitjes en in Nederland geproduceerde paprika's.

23 miljoen euro boete moeten de paprika- en zilveruitjeskartels betalen. De ondernemingen in die kartels spanden jarenlang samen om de prijs van de groenten hoog te houden. De Nederlandse Mededingingsautoriteit, die kartelvorming in de gaten houdt, legde de boete op.

Afspraken verboden

Paprika- en uientelers maakten jarenlang onderling afspraken. Die onderlinge afspraken zijn verboden omdat de prijs wordt bepaald door de afspraken die de ondernemingen met elkaar maken, in plaats van door concurrentie op de markt.

Het paprikakartel bestaat uit drie partijen die afspraken maakten om de verkoopprijs van paprika's aan klanten hoog te houden. Ze hadden een gezamenlijke minimumprijs en bleven af van elkaars klanten.

In het zilveruitjeskartel maakten de telers en verwerkers afspraken over hoeveel zilveruitjes ze zouden produceren, om zo het aanbod te beperken en de prijs van zilveruitjes kunstmatig hoog te houden.

Maximale boete

De paprikatelers worden het zwaarst bestraft en moeten 14 miljoen ophoesten. De zilveruitjestelers moeten in totaal ruim 9 miljoen betalen.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit neemt de zaak hoog op: "Bij het berekenen van de boetes kwamen we voor al de betrokken ondernemingen uit op de maximale boete die wij mogen opleggen: 10 procent van de jaaromzet van het bedrijf."

De paprikaproducenten gaan in hoger beroep. Voor het zilveruitjeskartel is dat nog niet duidelijk.

Cijfers over de kartelsPaprikatelers: UWG (7 miljoen) en Rainbow (7 miljoen) = 14 miljoenZilveruitjestelers: TOP (6,275 miljoen), VECO (1,139 miljoen), CROP (1,012 miljoen), Thopol (425 duizend) en Primofin (425 duizend) = 9,276 miljoenHet zilveruitjeskartel produceert 70 procent van de in Europa geproduceerde zilveruitjesBinnen de EU wordt ieder jaar 15 miljoen omzet behaald in de zilveruitjessectorHet paprikakartel had ruim 35 procent van de paprikamarkt in handen

Door: Suse

STER reclame