NOS Op 3

Zomerkorting, wintersale, voorjaarsuitverkoop, midseason sale, Black Friday. Het lijkt wel iedere maand van het jaar uitverkoop. Maar is dat ook echt zo?

NOS op 3 legt het kortingencircus uit:

Waarom jouw kleren altijd in de uitverkoop zijn

Door de coronacrisis vond een meerderheid van de Tweede Kamer dat er tijdelijk geen uitverkoop mocht zijn, omdat gevreesd werd dat alles voor dumpprijzen over de toonbank zou gaan. Vooral de kleine ondernemer zou daar de dupe van worden; die kan niet opboksen tegen de kortingen van grote ketens.

Maar de staatssecretaris kwam erachter dat het juridisch gezien niet mogelijk was webwinkels een sale-verbod op te leggen. En dus mochten winkeliers zelf beslissen of ze hun spullen in de uitverkoop deden.

Volgens branchekenner Henk Hofstede van ABN Amro is uitverkoop nu juist extra belangrijk voor winkels, omdat door corona veel winkels weinig of geen omzet draaiden. "Winkels blijven met overvolle voorraden zitten. Die zijn vaak trendgevoelig en na het seizoen niet veel meer waard. Plus: de winkelier heeft geld nodig om weer in te kunnen kopen voor het volgende seizoen."

STER reclame