NOS Op 3
NOS

Tientallen gemeenten in Nederland hebben last van sluipverkeer, deels veroorzaakt door navigatie-apps. Terwijl sluiproutes die daardoor geadviseerd worden maar zelden sneller zijn. Dat zeggen onderzoekers van de TU Delft, die dat in opdracht van NOS op 3 hebben uitgezocht.

"Als veel gebruikers voor zo'n sluiproute kiezen, komt die óók vast te staan", legt hoogleraar verkeerssimulatie Hans van Lint uit. De TU keek naar vijf beruchte sluiproutes. "Een uitzondering daargelaten, doe je er op een sluiproute even lang over, of zelfs langer", zegt onderzoeker Simeon Calvert. "We hebben gewoon niet zo veel zinvolle alternatieven voor de snelweg hier", voegt Van Lint toe.

In de video hieronder legt NOS op 3 aan je uit wat de gevolgen zijn van grootschalig sluipverkeer:

Een sluiproute-schoolvoorbeeld is Hardinxveld-Giessendam, een gemeente aan de A15. Daar werden drie momenten in de middagspits vergeleken: "Je ziet heel duidelijk dat als de reistijd op de snelweg toeneemt, dat ook gebeurt op de sluiproute." Op maar een paar momenten in de spits is de sluiproute sneller en kan die tot 5 minuutjes tijdswinst opleveren. Maar heb je pech, dan sta je juist langer vast.

En dat geldt ook voor andere sluiproutes, zoals die bij de A27, door Meerkerk. Of als je een file op de A4 wil omzeilen door een provinciale weg langs Rijnsaterwoude en Woubrugge te nemen.

"In een enkel geval is de sluiproute wel sneller", aldus Calvert. "Een sluiproute kan je soms tot 15 minuten schelen. Máár: als te veel automobilisten dat doen, komt die sluiproute ook vast te zitten. En er is niet veel verkeer voor nodig om dat te laten gebeuren."

Dat zie je in Zevenbergschen Hoek. Daar rijd je in de ochtendspits in bijna alle gevallen via de sluiproute door het dorp sneller van de A59 naar de A16 dan wanneer je knooppunt Zonzeel neemt. "In alle drie de gevallen ben je vanaf ongeveer kwart over 6 tot ongeveer half 9 sneller via de sluiproute."

Dus, betekent dat dat je over het algemeen beter achteraan kunt sluiten in de file dan naar je navigatie luisteren en de alternatieve sluiproute nemen? "Meestal wel", zegt Van Lint. "Als er nu ergens vertraging is, is de kans groot dat dat is opgelost als jij er bent. En kies je voor het alternatief, dan is de kans dat jouw tijdwinst weg is, als je er eenmaal bent."

En bovendien, voegt Calvert toe: "zijn die paar minuten winst echt de overlast die je helpt veroorzaken waard? En besef wel: in de file kun je gemiddeld nog wel 30 tot 50 kilometer per uur rijden op de snelweg. Dat lukt je niet door een dorpskern."

STER reclame