NOS Op 3
ANP

Fans van Monica Geuze, een van de grootste influencers van Nederland, voelen zich opgelicht na het kopen van haar mysterybox. Dat is een verrassingsdoos die je online kan bestellen, waarvan je de inhoud van tevoren niet precies weet. Kosten: 70 euro, maar de makers beloven producten met een minimale waarde van 300 euro. Onzin, zeggen enkele fans op sociale media.

Ze balen van "gesponsorde" spullen en tegoedbonnen "die je toch nooit gebruikt". Ook klagen ze erover dat Monica Geuze de sieraden en kleding in de box zelf nooit zou dragen, terwijl de makers beloven dat het haar "favoriete producten" zijn.

Volgens bedrijf The Boxing Club, die voor de mysterybox met Monica Geuze in zee ging, is de kritiek niet terecht. Tom Kwant, die achter het bedrijf zit, zegt dat alle producten samen ruim een waarde van 300 euro halen. "Het was onze eerste box, dus we pakten juist groots uit." Volgens Kwant is 95 procent van de klanten tevreden.

Monica Geuze heeft meer dan een miljoen volgers op Instagram en ruim een half miljoen abonnees op haar YouTube-kanaal. Vorige week lanceerde ze haar eerste eigen magazine. Om die als eerste te kunnen lezen, voordat het in de winkel lag, moesten fans een box van 70 euro kopen waarin het magazine zat en nog een aantal andere verrassingsproducten.

Fleur (19), een van de klagende kopers op sociale media, is teleurgesteld. Vooral over de zonnebrillen die Monica Geuze volgens haar "in geen tien jaar zou dragen". Daarnaast klaagt ze ook over de kimono, waar ze de hele mysterybox eigenlijk voor kocht. "Er zaten allemaal rafeltjes aan, echt AliExpress-kwaliteit."

Verder zijn er klachten over de zogeheten 'vouchers'. Fleur vertelt over een bon die in de box zat voor een online marktplaats voor tweedehands designertassen. Met die bon krijg je als eerste toegang tot de net nieuw geplaatste tassen. "Sommige tassen kosten soms wel duizenden euro's, dus waarschijnlijk gaan maar heel weinig mensen die bon gebruiken. Toch zeggen de makers van die box dat die bon 60 euro waard is."

Fleur heeft uiteindelijk haar box teruggestuurd.

Misschien hadden ze door de uitstraling van Monica verwacht dat er een riem van het dure merk Dior in zat.

Tom Kwant, The Boxing Club

STER reclame