We bestellen eten voor 1,9 miljard, de bezorgdienst eet lekker mee

Waarom koken als een ander het kan doen? De verwachting is dat de bezorgmarkt dit jaar een omzet van 1,9 miljard euro aantikt, meldde onderzoeksbureau FSIN. In 2012 was dat nog 1,2 miljard euro.

Voor restaurants zijn bezorgdiensten als Thuisbezorgd en Deliveroo een uitkomst: hun bereik groeit enorm. Maar wel tegen een steeds hogere prijs: commissies die restaurants moeten afstaan zijn de afgelopen jaren gestegen tot wel 30 procent per bezorging.

In deze video legt NOS op 3 uit hoe de markt is gegroeid en wat jij daarvan merkt als je sushi hebt besteld:

In Nederland zijn er drie grote spelers op de bezorgmarkt: Uber Eats, Deliveroo en de grootste: Thuisbezorgd. Respectievelijk 1200, 2500 en 7500 restaurants zijn bij die bezorgerdiensten aangesloten.

Voor restaurants is een deal met hen verleidelijk: ze hoeven geen bestelsite of -app te onderhouden, betalingen worden geregeld en het levert extra klanten op. Maar in ruil voor dat alles zijn er dus die commissies.

Als jij voor een tientje bestelt bij Thuisbezorgd en het restaurant zelf levert de bezorger, gaat er 1,30 euro naar het platform. Als ook de bezorger vanuit het platform komt, wordt de commissie 3 euro. Bij de andere twee spelers gaat er standaard zo'n 30 procent naar hen; zij leveren standaard de bezorger.

In 2000 was de laagste commissie die Thuisbezorgd vroeg nog 6 procent, in 2013 is dat 13 procent geworden. Voor sommige restauranthouders de reden om met ze te kappen en bijvoorbeeld zelf een regionaal platform te beginnen.

We vergroten de omzet van restaurants enorm. Gemiddeld met 90.000 euro per jaar.

Thuisbezorgd

"Het is inderdaad weleens geopperd dat we het voor minder kunnen doen", zegt Joris Wilton, woordvoerder van Thuisbezorgd. "Maar wij vergroten de omzet van deze restaurants enorm; gemiddeld in Nederland is dat met 90.000 euro per jaar. Dus dat is aanzienlijk voor zo'n bezorgrestaurant. En daar sturen wij inderdaad de rekening voor."

Pariteitsclausule

Waar meer om te doen is, is de eis vanuit Thuisbezorgd dat op hun platform de laagste prijs wordt aangeboden. Een restauranthouder die een deal heeft met het platform, mag op z'n eigen site een gerecht niet goedkoper aanbieden, de zogeheten pariteitsclausule.

Vorig jaar dienden PvdA en SP een motie in om dat soort constructies - en daarmee de machtsverhoudingen tussen restaurants en bezorgdiensten - te onderzoeken. De resultaten van dat onderzoek worden dit jaar verwacht.

Deel artikel: