Wanneer kun je geld eisen als je vlucht niet volgens plan vertrekt?

Vanwege de stakingen bij Ryanair van vandaag en morgen hebben al meer dan 1200 gedupeerden een schadevergoeding geëist via twee grote Nederlandse claimbedrijven.

Volgens EU-regels heb je vaak recht op geld bij een vertraging of annulering, ook bij een staking van het eigen personeel van een vliegmaatschappij.

Hoe zit dat precies? Wanneer heb je recht op geld? En wanneer heb je pech? Check de video:

Wanneer krijg je geld bij een vertraagde vlucht?

Ryanair wil af van bedrijven die claims voor particulieren indienen, bleek eerder deze week. De vliegmaatschappij vindt dat mensen direct bij het bedrijf zelf zouden moeten claimen.

Meer annuleringen en vertragingen

In de eerste helft van dit jaar waren er in totaal 4677 annuleringen en 1451 lange vertragingen van vluchten van en naar Nederland, meldde claimbedrijf EUclaim onlangs. En dat waren er veel meer dan in de eerste helft van 2017 (2422 annuleringen en 1173 vertragingen). In totaal waren er meer dan 900.000 gedupeerde passagiers.

Maar dat betekent dus nog niet dat die allemaal recht hebben op geld van een vliegmaatschappij. Want bij buitengewone omstandigheden vervalt dat recht. En daar was bijvoorbeeld sprake van tijdens de grote stroomstoring die Schiphol trof.

Deel artikel: