NOSop3

'Als er een file staat, is het altijd de schuld van de truckchauffeur'

Aangepast
Wouter Hoogland / NOS
Geschreven door
Wouter Hoogland

Omwaaiende trucks, dronken bestuurders en enorme ravages: als vrachtwagenchauffeurs in het nieuws komen, is het zelden met positief nieuws. Dat imago proberen de truckers vandaag op te krikken met het NK Veiligste Chauffeur.

"Het imago wordt natuurlijk gevormd door de uitzonderingen", zegt Frank Woestenburg van vrachtwagenverzekeraar TVM, een van de organisatoren van het NK. "En daarbij hebben de meeste weggebruikers geen idee hoe het is om met zo'n enorme bak te rijden. Dat levert soms gevaarlijke situaties op."

Nathaly tijdens een van de opdrachten in de finale Wouter Hoogland / NOS

Naast een slecht imago kleeft er ook een hardnekkig stereotype aan de trucker. "Mensen verwachten nog altijd een gehaktbal-etende, zware shag-rokende man van 120 kilo", zegt Nathaly Bol. "Als ik vertel dat ik in een vrachtwagen rij, beginnen mensen negen van de tien keer zenuwachtig te lachen."

Nathaly is met haar 26 jaar de jongste, en enige vrouwelijke finalist. "Het is niet heel gewoon dat een vrouw met mijn postuur dit werk doet. Vroeger waren auto's natuurlijk wat stugger en zwaarder, maar met moderne wagens kunnen ook kleinere, minder sterke mannen en vrouwen dit werk doen."

Er staat een boel druk van hogerop op chauffeurs, dus ze moeten wel rijden

Trucker Nathaly (26)

Hoewel ze niet in het stereotype past, herkent Nathaly het negatieve imago wel. "Vooral de laatste tijd, met dat slechte weer, komen chauffeurs vaker negatief in het nieuws. Dat zijn uitzonderingen, maar dat er soms dingen misgaan komt vooral door de druk op een chauffeur, van een bepaald bedrijf of van hogerop."

"Je kan natuurlijk wel zeggen, als het hard waait, rij ik niet. Maar als je bijvoorbeeld in de winkeldistributie zit, dan zit de supermarkt de dag erna zonder eten. Chauffeurs die met code rood rijden zijn heus niet levensmoe. Ze moeten wel."

Automobilisten klagen te makkelijk op vrachtwagens vanuit hun ijzeren koninkrijkje

Trucker Corné

Medefinalist Corné Lauwers, fulltime chauffeur sinds 1999 (van de oude garde dus), is zich heel erg bewust van het slechte imago van zijn vak. "Maar dat komt vooral door de verkeersinformatie. Als er ergens file staat, is het altijd de schuld van een vrachtwagen. Dat blijft hangen."

Hij pleit al dertig jaar dat iedereen met een rijbewijs een keer verplicht in een vrachtwagen moet rijden. "Misschien creëer je dan wat begrip voor hoe moeilijk het is om met zo'n enorme bak te rijden. Automobilisten kunnen heel makkelijk klagen vanuit hun ijzeren koninkrijkje, maar ze zien niet de problemen waar wij tegenaan lopen."

Corné met zijn vijfde plek Wouter Hoogland / NOS

Zo zijn veel automobilisten zich niet bewust van het automatische remsysteem van nieuwere vrachtwagens. "Als je zo'n wagen te scherp inhaalt, slaat hij automatisch op de rem", zegt Woestenburg van TVM. "Dat kan gevaarlijk zijn voor de auto daarachter."

"Ik snap wel dat het frustratie op kan leveren als ik een andere vrachtauto inhaal", zegt Nathaly. "Iedereen heeft haast, ik ook. Maar mensen vergeten dat het langer duurt voor een vrachtwagen om ergens voorbij te komen. En ik moet gewoon ook wel eens inhalen om de sluitingstijd te halen."

De finalisten moeten een parkour afleggen zonder de pilonnen te raken Wouter Hoogland / NOS

Dat wil niet zeggen dat alle frustratie uit onbegrip komt. "Soms zie ik chauffeurs uit het Oostblok capriolen uithalen op de snelweg die iemand met gezond verstand niet doet", zegt Nathaly. "Ik weet niet of de eisen voor vrachtwagenchauffeurs daar lager liggen, maar daar lijkt het wel op."

De tien finalisten van het NK Veiligste Chauffeur hoef je natuurlijk niks meer uit te leggen. "Maar ik erger me soms wel kapot aan andere Nederlandse chauffeurs", zegt Corné, "als ze in colonnes gaan rijden bijvoorbeeld. Die halen het imago van truckers naar beneden. Ik hoop dat die met initiatieven als dit NK worden bereikt."