Kollegah und Farid Bang
Aangepast

Duitse rap over Holocaust en Auschwitz, is dat kunst of provocatie?

  • Esther Hendriks

    redacteur Bureau Berlijn

  • Esther Hendriks

    redacteur Bureau Berlijn

Mijn figuur is strakker dan dat van een Auschwitz-gevangene.

Teksten van de Duitse rappers Kollegah en Farid Bang

De teksten hierboven en hieronder zijn in Duitsland te letterlijk genomen, zeggen de rappers Kollegah en Farid Bang. Wel bieden ze hun excuses aan. De twee zijn geschrokken van ophef over hun teksten, maar vinden wel dat ze zich als kunstenaar vrij moeten kunnen uiten.

Laten we weer een Holocaust starten, geef maar hier die molotov.

Teksten van Kollegah en Farid Bang

De rappers wonnen vorige week de grote Duitse muziekprijs Echo voor hun album Jung, Brutal, Gutaussehend 3, waarop teksten te horen zijn die door politici en andere artiesten als antisemitisch worden beschouwd.

Naar aanleiding van die uitreiking ontstond in Duitsland de discussie of teksten die rappers in hun muziek gebruiken aan banden moeten worden gelegd.

De rappers Kollegah en Farid Bang staan bekend om hun battle-raps waarin ze elkaar dissen. Om elkaar zo hard mogelijk te beledigen, zoeken ze de grenzen op, legt Kollegah uit in een video. "Ik heb niets tegen Joden. Het zijn maar een paar krachtige zinnen." Provocatie, clichés en ook verwijzingen naar de Holocaust horen daar volgens hem bij.

De tekst is niet vijandelijk bedoeld en dus niet antisemitisch, vindt Kollegah. Politici en andere Duitse artiesten zijn het daar niet mee eens. Het gaat volgens hen om de boodschap die de rappers uitdragen. Zij vinden dat er grenzen zijn aan de rap.

Door alle ophef wil platenmaatschappij BMG niet meer met de rappers samenwerken, hoewel die eerder het duo nog verdedigde.

Zo'n zin over Auschwitz wordt er natuurlijk graag uitgepikt.

Een 16-jarige jongen uit Berlijn is fan van de rappers

Veel van de fans van Kollegah en Farid Bang snappen de ophef niet. Het dissen en opzoeken van grenzen hoort er volgens hen bij.

"Zo'n zin over Auschwitz wordt er natuurlijk graag uitgepikt", zegt een 16-jarige fan uit Berlijn. Hij vindt het wel goed dat er discussie is over de teksten. "Dat met Auschwitz gaat een stap te ver. Ik geloof niet dat iemand het recht heeft om daar iets over te zeggen."

Rapmagazine

"In Duitse gangsterrap is het gebruikelijk om shockerende dingen te zeggen", zegt Marc Leopoldseder. Hij was 15 jaar chefredacteur bij het Duitse rapmagazine Splash! Mag. Volgens hem is antisemitisme geen groot probleem in Duitse rap: "Het probleem is dat er in Duitsland jongeren zijn die antisemitisch denken. Seksisme en homofobie zijn een veel groter probleem."

Leopoldseder: "Er zijn maar twee of drie zinnen die de afgelopen jaren voor commotie hebben gezorgd." Eén van die zinnen is van de rapper Haftbefehl: 'Ik verkocht cocaïne aan een Joodse bankier'. Daar bood hij zijn excuses voor aan.

Er zijn meer rappers in Duitsland die refereren aan de Holocaust. Een van hen is P.A. Sports. Hij heeft bij de Duitse televisiezender WDR gezegd dat de Holocaust in rap voor iets anders staat: "Dat betekent dat alles weg is, dat alles is vervaagd." Het frustreert hem dat dat wordt gezien als antisemitisch.

Deel artikel: