NOSop3

'Avicii vergelijken met Mozart is zo gek nog niet'

Aangepast
GETTY IMAGES

Een harde klap voor de dancewereld: de dood van Tim Bergling, beter bekend als Avicii, kwam voor fans en collega-muzikanten als een schok. Dat is niet gek: weinig muzikanten hebben zo'n grote invloed gehad op de popmuziek van dit moment.

"Hij was een voorbeeld voor iedere dj, Nederlands en internationaal", volgens radio-dj Jordi Warners van Slam. "Maar ook popiconen als Madonna en Dua Lipa zagen hem als een soort muziekgod. Niemand heeft zo goed een brug gebouwd tussen dance en pop."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Wonderkind van de dancescene

Binnen het genre dance is Avicii's invloed niet te missen. "Hij heeft op zeer jonge leeftijd al een onuitwisbare indruk achtergelaten in de wereldwijde dancescene", zegt Richard Zijlma, directeur van ADE. "Hij heeft velen geïnspireerd, niet alleen fans maar ook collega's."

Al vanaf het eerste begin viel Avicii op, zegt Warners. "Zijn eerste hit, Bromance, was al briljant. Het had een vernieuwende sound, verrassende akkoordenschema's. Iedereen had meteen iets van 'holy shit, wat is dit?' Mensen vergeleken hem qua compositie met Mozart. Dat is misschien een heftige vergelijking, maar wel een goeie."

Warners maakte na het nieuws van Avicii's dood een speciale uitzending op Slam. Daarin sprak hij ook met Laidback Luke, de producer die Avicii destijds ontdekte. "Hij zei: Tim heeft mij in het begin ook wel kutmuziek gestuurd. Daar gaf ik dan feedback op. Binnen een dag kwam hij dan met een aangepaste track, en twee nieuwe."

Avicii brak door op een moment dat elektronische dance vooral in Amerika populairder werd. "Hij werd al heel snel een van de grote namen", zegt Atze de Vrieze van 3voor12. "Iedereen wilde met hem samenwerken, zoals hem klinken, op hem lijken."

Eenmaal aan de top bepaalde de dj de richting van het genre. "Hij had natuurlijk al enorme hits, maar vanaf Wake Me Up en Hey Brother maakte hij heel innovatief gebruik van elementen uit folk en soul", zegt De Vrieze. "Vooral van folk zou je zeggen dat dat niet met dance te combineren valt. Maar als je nu populaire dance luistert, hoor je enorm veel akoestische invloeden. Daar is Avicii mee begonnen."

"Hij was een gamechanger", vervolgt Warners. "Eerder was dance heel hard. Avicii maakte het commercieel, en toegankelijk voor een groter publiek. Avicii heeft de grootste overlap tussen pop en dance mogelijk gemaakt. Wat Michael Jackson voor pop was, was Avicii voor dance."

Ook het moment dat Bergling stopte met toeren was een eyeopener voor de dancewereld. "Voor de hele scene was het een wakkerschudmomentje", zegt Warners. "Iedereen stond er even bij stil dat het leven van een toerende dj eigenlijk heel zwaar is: je moet bijna elke avond draaien, en tegelijk nieuwe muziek maken. Dat is slopend."

Zijlma van ADE is dankbaar dat Avicii hier zo open over was. "In de afgelopen jaren is er al wel veel meer aandacht gekomen voor de fysieke en geestelijke impact van het dj-bestaan op dit niveau. Mede omdat een aantal prominente dj's hier openlijk over heeft durven praten, wat heel moedig was."

"De documentaire waarin Avicii vertelt over de druk heeft zeker geholpen tot verdere bewustwording. Dat maakt het extra verschrikkelijk dat juist zo'n inspirator als Avicii is overleden. Hij laat een grootse muzikale erfenis na, maar die is eerlijk gezegd veel te klein."