King James Group
NOS Op 3

Kaapstad zit midden in een zware watercrisis. Day Zero, de dag dat er helemaal geen water meer uit de kraan druppelt, komt steeds dichterbij. De overheid van de Zuid-Afrikaanse hoofdstad riep vorig jaar iedereen op om niet te lang te douchen. Dat wil zeggen, twee minuten voor het schrobben van je lichaam, het shampooën en uitspoelen van je haar en de nodige scheerbeurten.

Dat moet omdat er al drie jaar te weinig regen valt in Kaapstad. Gelukkig zijn er creatieve initiatieven die het korte douchen leuker proberen te maken voor inwoners. Met de campagne 2-Minute Shower Songs laat marketingbureau King James Group bekende Zuid-Afrikaanse artiesten hun nummers inkorten naar 120 seconden. De nummers zijn vervolgens te horen op de radio, tv en via de website van de campagne.

"Iedereen is zo bang geworden om de kraan open te draaien. Overal worden we herinnerd aan de komst van Day Zero: op billboards, in het openbaar vervoer, in het nieuws. We wilden iets verzinnen om aan die constante angst te ontsnappen", zegt Moe Kekana (28).

Samen met Susan van Rooyen (29) is hij het creatieve brein achter de campagne. "Het is toch wel iedereens guilty pleasure om onder de douche te zingen. Op die gewoonte zijn we ingehaakt", vult Susan aan.

Het team achter 2-Minute Shower Songs, Susan en Moe Susan van Rooyen

Bij het douchen verbruik je zo'n 10 liter water per minuut. Het is daarmee het meest waterverspillende wat je kunt doen in huis. Volgens onderzoek doen volwassenen er gemiddeld acht minuten over om zich te wassen. Dat betekent dat een Kaapstatter al meer dan het maximale dagelijkse watergebruik van 50 liter aan één douchebeurt zou verspillen.

"Toen de vakantieperiode aanbrak raakten we lichtelijk in paniek. Met alle toeristen op komst had Day Zero zo in januari kunnen aanbreken", zegt Susan. AirBnB sprong in de bres, door de campagne ook onder de aandacht van reizigers te brengen. Het bedrijf riep gasten op om de nummers van Zuid-Afrikaanse artiesten als Kwesta, Desmond & the Tutu's en Youngsta te downloaden.

Fifi Cooper - Power Of Gold (2-minute shower version)

Het werven van artiesten ging sneller dan verwacht. Al binnen twee weken was het eerste album af, met daarop nummers van tien artiesten. "We hoopten op drie of vier artiesten, maar iedereen die we benaderden reageerde zo enthousiast. Zo kwamen we binnen een paar dagen al aan tien artiesten van verschillende genres", zegt Moe.

"Het was wel een uitdaging voor ze om de nummers in te korten. Kwesta kreeg een nummer van 5 minuten naar 2 minuten door te speed-rappen", zegt Susan. "Het zou echt fantastisch zijn als internationale artiesten zoals Beyoncé ook de uitdaging aan zouden willen gaan, en ons doel steunen."

Mi Casa - Nana (2-minute shower version)

Volgens Moe en Susan is het watertekort niet alleen een nationaal probleem, maar moet iedereen zich bewust worden van de watertekorten. "Het is een mondiaal probleem, kijk maar naar Los Angeles. Wij zijn alleen de eerste grote stad die ermee moeten dealen", vindt Susan.

STER reclame