Formule 1-coureur Max Verstappen in actie tijdens een demontratie in Rotterdam
Aangepast

Formule 1 kan weer in Zandvoort: waar in Nederland nog meer?

Het hoge woord is eruit: de Formule 1 kan gaan rijden op het circuit van Zandvoort. Tenminste, als het aan de gemeente en het circuit zelf ligt. De Formula One Group moet nog wel voor Zandvoort kiezen.

Als er een Grand Prix naar ons land komt is Zandvoort het meest voor de hand liggend, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zo heeft het TT Circuit bij Assen ook interesse, en ziet de Formula One Group ook wel iets in een straatrace in Amsterdam of Rotterdam. Met schrijver van Formule 1-boeken en liefhebber Koen Vergeer gingen we de opties af.

"Voor mij is dit de grote kanshebber voor een Nederlandse Grand Prix", zegt Vergeer. "Het is een fantastische baan, met een rijke geschiedenis. Ook hedendaagse coureurs bewonderen het circuit."

Dat komt vooral door de afwisseling in het circuit. "Zo heb je de Tarzanbocht: meteen de eerste bocht ga je blind omhoog, scherp naar rechts."

Toch is Zandvoort niet perfect: "Er moet nog wel wat aan het circuit gebeuren. Er moeten hier en daar nog wat uitloopstroken bij, en de pits mag voor de Formule 1 wel wat moderner."

Ook sta je als bezoeker bij drukte al snel in de file. "Maar daar kun je creatief mee omgaan", zegt Vergeer. "Leg bijvoorbeeld een monorail aan. Als er echt een Grand Prix komt, dan raad ik iedereen aan om met de trein te gaan."

Het TT Circuit is voor Vergeer een moeilijkere optie. "Ik vind dit een echt motorcircuit. De baan is te smal: voor twee wielen is hij beter geschikt. Formule 1 zou er wel op kunnen, maar het is krap."

Daar staat dan wel de bereikbaarheid van de Drentse hoofdstad tegenover: je hebt geen zee aan één kant, zoals in Zandvoort. "Je kan daar wel van alle kanten komen", denkt Vergeer. "Maar ik vraag me af of ze wel Formule 1 in Assen moeten willen."

"Assen heeft echt de geschiedenis van de motorsport. Je moet tegenwoordig aan branding doen, je profileren op één ding. Houd Assen dan als een echt motorcircuit, wees daar zuinig op."

De organisatoren van de Formule 1 zouden ook wel geïnteresseerd zijn in een stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam. "De organisatie wil inderdaad liever straatraces", weet Vergeer. "Ze denken dat dat meer mensen trekt, en het spreekt meer tot de verbeelding. Singapore was bijvoorbeeld een groot succes."

In Nederland ziet hij het niet snel gebeuren. "Ik denk niet dat de organisatoren daadwerkelijk in Amsterdam of Rotterdam zijn geweest. Dan hadden ze gezien dat de straten veel te smal zijn: daar kun je nooit met meerdere strijdende auto's rijden."

Pontons

In Rotterdam is wel eerder met Formule 1-wagens gereden, tijdens City Racing. "Dat kon, omdat dat een recht stuk was. Een circuit aanleggen is veel moeilijker: je hebt een bredere weg nodig, en voor je het weet zit er weer een trambaan in de weg."

Er is wel gespeeld met oplossingen als een start en finish in het nieuwe Kuip-stadion, en wegen op pontons over de Nieuwe Maas. "Het is wel grappig, maar ik ben geen fan van het idee", zegt Vergeer. "Het zouden alleen maar rechte stukken worden, en het is toch niet echt in de stad."

Volgens Vergeer zijn stadsraces van de elektrische klasse, de Formule E, populairder bij steden zelf. "Die auto's zijn langzamer en kleiner, en de circuits zijn kleiner. Daarbij is de binnenstad maar twee dagen bezet. De Formule 1 is veel minder praktisch: dan zit de stad een week in de stank."

Deel artikel: