Club WAS.
Aangepast

Nieuwe Utrechtse club weigert bezoekers op z'n Berghains

Je staat voor de deur van een club, met een gekocht kaartje in de hand. Toch mag je niet naar binnen. De reden: je kent de achternaam van de dj niet. Het overkwam bezoekers van de nieuwe Utrechtse club WAS. (met hoofdletters én punt).

De 'specifieke visie' waarmee ze het Utrechtse clublandschap willen verrijken pakte niet voor alle feestgangers goed uit. Zelfs een aantal bezoekers met vooraf gekochte tickets (á 16 euro per stuk) mocht niet naar binnen. Het veroorzaakte woedende reacties op Facebook.

Een van de reacties op Facebook.

Fokke stond rond middernacht met z'n kaartje voor de deur, maar kwam nooit binnen. "Er stond zo'n jonge doorbitch [uitsmijter, red.] voor de deur die onvriendelijk vroeg wat we kwamen doen." Nadat Fokke moest vertellen wie er die avond draaide en welke clubs hij graag bezocht, werd hij geweigerd.

Fokke is één van de velen die niet aan de eisen van de 'keuring' voldeed. Hij snapt niets van het deurbeleid van de club die op 1 september dit jaar z'n deuren opende. Met de oude wasruimtes van de Werkspoorkathedraal in Utrecht als locatie waren de verwachtingen vooraf hoog.

Fokke werd zonder verklaring weggestuurd bij de deur.

Ook Erica en haar vriend kwamen niet binnen met vooraf gekochte kaarten. "Het zoemde in de rij al rond dat er te veel mannen binnen zouden zijn", vertelt ze. Zonder een woord te hebben gewisseld, kreeg ze aan de deur meteen te horen dat het hem vanavond "niet zou worden". Ze waren niet welkom vanwege de "diversiteit binnen de club".

"Je denkt, waarom mag ik er niet in?", vraagt Erica zich af. "Ik had geen voetbalshirt aan of gedronken. Je voelt je gewoon verslagen."

Frances kreeg helemaal niet te horen waarom ze werd geweigerd. "Eerst moesten we er een beetje om lachen, maar daarna voelden we ons echt vernederd", zegt ze. Dat de avond met koffie bij vrienden eindigde in plaats van in de club noemt ze "best wel een kater".

Frances in gelukkiger tijden.

Dat clubs mensen weigeren op basis van uiterlijk of kennis van de programmering is niet nieuw. Berghain, de wereldberoemde Berlijnse technoclub bouwde er zelfs een hele reputatie mee op. Wekelijks staan daar hordes mensen uren in de rij, maar in veel gevallen worden ze zonder duidelijke verklaring weggestuurd.

Bij Berghain is er op zulke avonden meestal geen voorverkoop.

Dat er bij WAS. ook mensen werden geweigerd met vooraf gekochte kaartjes is opmerkelijk volgens Peter Smithuis. De docent privaatrecht aan de Universiteit Utrecht benadrukt dat huisregels in dit soort gevallen goed en tijdig, dus voor of bij de koop, gecommuniceerd moeten worden.

Dat de huisregels op de website en Facebook-pagina van de club te vinden zijn is volgens Smithuis niet voldoende, omdat je ze zo niet makkelijk kan opslaan. "Die regels moeten makkelijk te vinden zijn, duidelijk zijn en te downloaden zijn. Dat was hier niet het geval", zegt Smithuis.

Een van de reacties op Facebook.

In een reactie zegt de club spijt te hebben. Mede-oprichter Jasper Coenen: "Na ons eerste feest kregen we positieve reacties, maar sommige bezoekers stoorden zich aan groepen kletsende mensen. Toen wilden we het strenger aanpakken, maar daar zijn dingen fout gegaan."

De clubeigenaar zegt "zeker niet arrogant" te willen overkomen als club en geeft toe dat een aantal feestgangers onterecht is geweigerd. "We gaan dit samen met de bezoekers evalueren en zullen minder streng worden in de uitvoering van het deurbeleid."

Vast staat volgens Coenen dat onterecht geweigerde bezoekers hun geld zo snel mogelijk terugkrijgen.

Deel artikel: