NOSop3

Zo maak jij ongemerkt reclame voor deze restaurants op Instagram

Aangepast
Geschreven door
Suzan Yücel
redacteur NOS op 3

Een milkshake met een donut, slagroom en schuimpjes erop of een rijk versierde avocadoburger. Voordat je je tanden in het eten zet, pak je eerst nog even je telefoon om alles op Instagram te zetten.

En dat is niet geheel toevallig. Restaurants zorgen er tegenwoordig voor dat jij met het juiste licht en interieur de perfecte foto van je gerecht kunt maken voor Instagram.

Zo zijn social media de nieuwe tools geworden om een restaurant op de kaart te zetten. Geld uitgeven aan de traditionele manier van reclame maken, hoeft op deze manier niet meer. De hype wordt vanzelf gecreëerd.

Deze twee 'instawaardige' restaurants doen er alles aan om jou hun hippe eettent op de foto te laten zetten:

Zo maak jij ongemerkt reclame voor deze restaurants op Instagram

"Instagram is de nieuwe mond-tot-mondreclame geworden", zegt food influencer Roger Bloem (32) van Cityguys.nl. Roger gaat elke dag uit eten en zit bovenop de nieuwste trends in Amsterdam, Rotterdam en in Europa.

Wij denken eerst aan het design van het eten, en dan mag de chef-kok kijken hoe hij daar een tien van maakt in de keuken.

Ron Simpson, eigenaar The Avocado Show

"Bijna alle zaken die nu opengaan, denken erover na hoe zij zichzelf moeten verkopen op sociale media. Daar horen fotogenieke gerechten en een fotogeniek interieur bij."

Ron Simpson (32), eigenaar van The Avocado Show in Amsterdam, beaamt dat. Zijn zaak ging voor de officiële opening al viral. "Wij denken eerst aan het design van het eten, en dan mag de chef-kok kijken hoe hij daar een tien van maakt in de keuken. De smaak is uiteindelijk wel het belangrijkst."

Corner Bakery in Amsterdam was eerst een simpele buurtbakker op de hoek, maar is nu een soort bedevaartsoord geworden voor liefhebbers van milkshakes. Kae Sutherland (23) van reclamebureau A-Sociaal Media kreeg samen met haar partner Romy Egas (25) anderhalf jaar geleden de opdracht om de zaak nieuw leven in te blazen.

Het interieur werd veranderd en de menukaart werd aangepast. Zo is freakshake, een milkshake met een donut erop, een hit op Instagram.

Over een maand opent wegens het succes een tweede vestiging. "Deze wordt echt helemaal Instagramwaardig. Met een speciale muur waar je foto's voor kan maken zodat iedereen het massaal kan delen op Instagram", zegt Kae.

Klikken, posten, eten

Hiske Versprille, culinair journalist van Het Parool, ziet deze trend ook en is kritisch. "Er is natuurlijk niks tegen het fotograferen van mooie gerechten, dat doe ik zelf ook als recensent. Het lijkt me alleen wel echt behoorlijk uit de hand gelopen als restaurants nu daar nu ook hun gerechten op gaan aanpassen."

In de Verenigde Staten zijn er al een aantal restaurants die het fotograferen hebben verboden. Hiske sprak ook verschillende chefs die zich ergeren aan gasten die soms bijna op de stoel gaan staan voor het perfecte plaatje, terwijl het eten ondertussen koud wordt.

"Uit eten gaan is een sociaal ding, dus het is volkomen logisch dat je die ervaring wil delen. Maar deel 'm dan in eerste instantie met de mensen waarmee je aan tafel zit, in plaats van met de rest van de wereld. Ik vind het super storend als het halve gezelschap, wanneer het eten arriveert, eerst tien minuten gaat zitten klikken en posten."

Je moet minstens één fotogeniek gerecht op de kaart hebben staan.

Roger Bloem, food influencer

Volgens Ron van The Avocado Show is dit een nieuwe manier van ondernemen en hoeft dat elkaar niet te bijten. "Wij komen bezoekers tegemoet die graag food foto's maken. Maar als er restaurants zijn die dat irritant vinden, ook prima. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken."

Wat zijn dan de gouden tips voor een instawaardig restaurant? Food influencer Roger adviseert ondernemers regelmatig hierover. "Inspelen op wereldwijde food trends is een must. Je moet minstens één fotogeniek gerecht op de kaart hebben staan. Datzelfde geldt voor het interieur. Denk dan aan een opvallend meubelstuk of een grappige muur."

Over één ding is iedereen het eens, het eten moet altijd op nummer één staan. Roger: "Als het eten niet lekker is, komen mensen niet terug en dat is natuurlijk wel waar je naar streeft."