Het 173 meter lange transportschip Bigroll Baffin
Aangepast

Peter Saal (24) bestuurt een megaschip

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

Derde stuurman Peter Saal (24) loopt door het transportschip alsof het zijn tweede huis is. En dat is het eigenlijk ook. Vier maanden aan boord, drie maanden thuis. "Dat is wel fijn hoor, drie maanden thuis. Dan kun je echt op vakantie", lacht Peter. Alleen zal dat bij hem nog niet met de auto zijn. Want hij mag dan als stuurman de bevoegdheid hebben om dit soort zeereuzen te besturen, een rijbewijs heeft hij niet. "Dat hoop ik wel snel te halen."

Drie jaar geleden zat hij nog in de schoolbanken en nu is Peter na de kapitein, de eerste en tweede stuurman, de hoogste officier aan boord. En niet van zomaar een scheepje. De Bigroll kan meer dan twintig miljoen kilo vracht vervoeren. Dat zijn 20.000 auto's. Al vervoert dit transportschip geen auto's, maar (delen van) gebouwen en installaties.

"Het unieke is dat je dit schip kunt laten zakken tot de hoogte van de kade, zodat je er makkelijk iets op kan rijden." Peter vond het in het begin wel spannend, maar nu is hij echt in zijn element als hij plaats mag nemen op de stoel waar de stuurman zit.

Peter Saal op de brug

Het schip waarmee Peter vaart, is een van de publiekstrekkers van de veertigste editie van de Wereldhavendagen in Rotterdam. 's Ochtends staan er al rijen mensen te wachten om een kijkje aan boord te mogen nemen.

Het schip is nog maar een jaar oud. Als officier heeft Peter een eigen hut. Ruim, met een eigen woon- en werkkamer en een aparte slaapkamer. "En dan heb ik nog de kleinste officiershut."

Misselijk

Tijdens zijn opleiding aan de Zeevaartschool in IJmuiden wist hij al dat op een transportschip wilde werken. De echte ontgroening maakte hij mee tijdens zijn stage op zee. Hij was toen vier dagen zeeziek. "Dat was vreselijk. Je bent zo ziek en toch moet je blijven eten. Als je aan deze opleiding begint, word je niet getest op zeeziekte. Dat kun je pas ontdekken eenmaal op zee. Gelukkig heb ik er daarna bijna nooit meer last van gehad."

En het schip dat hij nu bestuurt is zo groot dat je weinig last hebt van de golven. "Een van de eerste reizen van dit schip kwamen we in windkracht tien terecht. Dat was geen probleem."

In theorie zouden we de Rotterdamse Markthal kunnen vervoeren.

Peter Saal, derde stuurman

Het enorme transportschip is nog tot en met zondag te bekijken. Vanavond vertrekt het schip eventjes voor een mini-reis naar de Erasmusbrug om als hoofdpodium te dienen voor allemaal optredens. Na zondag wordt weer het ruime sop gekozen voor de volgende opdracht. Dat kan over een noordelijke zee, want het transportschip kan zelf ijs breken van een meter dik.

Markthal

Peter kijkt ernaar uit weer aan de slag te gaan. Grote of kleine installaties, het maakt hem niet uit, "Dit schip is zo groot dat we in theorie zelfs de Rotterdamse Markthal zouden kunnen vervoeren. Al zal die dan wel wat uitsteken."

  • NOS/Harro Brouwer
    Peter Saal op de Bigroll Baffin
  • NOS/Harro Brouwer
    De hut van derde stuurman Peter Saal
  • NOS/Harro Brouwer
    Varend langs het transportschip

Deel artikel: