NOSop3

Zo sta jij minder lang in de file

Aangepast
NOS

Overvolle treinen, lange files: er valt deze maand niet aan te ontkomen. Nederland slibt weer dicht. Natuurlijk zijn er allemaal plannen die ons land mobieler moeten maken. Zoals de verbetering van het openbaar vervoer, meer asfalt en rekeningrijden. Maar daar heb je maandagochtend zo weinig aan.

Gelukkig kan je zelf ook iets doen aan het verminderen van files. Dat kost nauwelijks moeite, is helemaal gratis en ook nog eens effectief. Kijk maar:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Wat je zelf kunt doen tegen files

Maar er zijn meer ideeën om files te ontwijken. Verkeersdeskundige Ben Immers heeft er ervaring mee: "Ik stond gewoon heel vroeg op toen ik nog van Delft naar Leuven moest." Maar vroeg je wekker zetten is niet voor iedereen een oplossing. "Probeer als het even kan met de (elektrische) fiets te gaan. Al is het maar een deel van je route."

Binnendoor rijden loont volgens hem trouwens niet de moeite. "Dat is minder veilig en geeft je vaak meer oponthoud."

Aansluiten

De files zouden flink verminderen als we wat dichter op elkaar gaan rijden. Dat zegt Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst. "Ik weet dat het gek klinkt, maar als we in de spits twee seconden afstand houden, dan worden de files veel langer. Dat zie je duidelijk als het regent. Dan nemen de files in lengte fors toe, omdat we meer afstand houden. Dat is heel goed vanuit veiligheidsoverwegingen, maar slecht voor de doorstroming."

Ik ben ook boos als iemand 'voorkruipt', maar dat is niet altijd terecht.

Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zal niet ontkennen dat de files korter worden als we dichter op elkaar gaan rijden. Maar dan moet je dat met z'n allen wel goed beheersen - en automatisch rijdende auto's zijn nog ver weg.

"En de verkeersveiligheid is natuurlijk belangrijk. Ik zie liever dat we ons gedrag op de weg aanpassen. En dat is moeilijk, ik heb er zelf ook moeite mee", geeft Tertoolen toe. Hij doelt op het invoegen op de snelweg.

Sociaal

"Ik ben ook boos als iemand 'voorkruipt' op de invoegstrook door de hele oprit te gebruiken, als ik dat niet doe. Maar diegene doet het eigenlijk goed." Volgens de verkeerspsycholoog zouden files flink korter worden als we ons socialer gaan gedragen.

ANP

Snelwegen staan straks niet alleen vol met auto's, maar zeker ook met vrachtwagens. Bij brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland weten ze dat ook. Wijnand van Zanten ziet Nederland alweer vastlopen op de weg, het spoor en het water. Dus denkt hij ook na over hoe dat minder kan.

"Veel vrachtwagens proberen nu tussen 6 en 10 uur 's ochtends de binnensteden te bevoorraden. We kijken of dat ook anders kan, want al die vrachtwagens rijden ook in de spits", legt Van Zanten uit. Ook kunnen ze trailers soms nog efficiënter beladen. "Eén volgeladen truck is beter dan twee met halve vracht."

ANP

En dan hebben we het nog niet gehad over het openbaar vervoer. Ook daar wordt het weer passen en meten. Gelukkig beseft iedereen wel dat het drukker wordt op de weg en op het spoor. Verschillende (belangen)organisaties proberen daar samen oplossingen voor te bedenken in de Mobiliteitsalliantie.

Maar het is dus goed om te weten dat we zelf ook best ons steentje bij kunnen dragen, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Gewoon door wat socialer te zijn in het verkeer."