T-Spoon zingt Sex On The Beach
Aangepast

De 90's zijn booming - hoe komt dat?

  • Koen Koopman

    redacteur NOS op 3

  • Koen Koopman

    redacteur NOS op 3

Boom, boom, boom, boom, Sex on the Beach en No Limit. Zingen ze nog ergens rond in je hoofd?

De jaren 90: het tijdperk van de 'foute' dance-muziek. Muziekzenders TMF en MTV smulden van de herkenbare deuntjes en pasjes van de Vengaboys, T-Spoon en 2 Unlimited. Nu, meer dan 20 jaar later, lijkt hun succes ver achter ons te liggen. Toch staan de artiesten uit die tijd nog bijna ieder weekend ergens in Nederland op het podium. Waarom?

De tieners van toen zijn nostalgisch, hebben koopkracht en willen ontsnappen aan alle zorgen van het volwassen leven.

Onderzoeker Simone Driessen

"De artiesten uit die tijd zijn weer in het leven geroepen omdat er een enorme festivalmarkt voor 90's-muziek is", zegt Simone Driessen, die vanuit de Erasmus Universiteit promoveerde op opnieuw aangeboden popmuziek. "De tieners van toen zijn erg nostalgisch, hebben veel koopkracht en willen even ontsnappen aan alle zorgen van het volwassen leven."

Zangeres Linda Estelle (44) en rapper Shalamon Baskin aka Shamrock (50) van T-Spoon springen graag op die behoefte in. Met hun bekendste hit Sex on the Beach domineerden ze een tijdje de hitlijsten: het was dé zomerhit van 1997.

Afgelopen weekend traden ze op voor meer dan 20.000 mensen. Wij gingen met ze mee.

T-Spoon treedt nog altijd op

No Time 2 Waste, Mercedes Benz... alle bekende T-Spoon-hits komen voorbij. Dat is ook wat de mensen willen, zegt Driessen. "Ze willen de oude nummers horen waarmee hun jeugdherinneringen worden opgeroepen. Dat krijg je niet met nieuwe nummers."

Shamrock was er op een gegeven moment wel klaar mee. "Na tien jaar dezelfde nummers wilde ik wat anders, maar toen ik ze een paar jaar later weer op de radio hoorde, begon het toch weer te kriebelen. Die hits maken deel uit van mijn leven, maar ook van het leven van het publiek."

Het wordt beschouwd als wegwerpmuziek. En dat doet de muziek geen recht.

Simone Driessen

Volgens Driessen is de dancemuziek van de 90's een ondergeschoven kindje in de wetenschap.

"Het wordt beschouwd als wegwerpmuziek." En dat doet de muziek geen recht, vindt ze. "Mensen bouwen in hun jeugd een band op met sterk geproduceerde muziek, ook al is die muziek maar heel tijdelijk." Zo vond ze voor haar onderzoek zelfs mensen die The Backstreet Boys op een begrafenis draaiden.

T-Spoon in de herkenbare outfits

'Fout' of goud?

Koos Zwaan deed onderzoek naar de carrières van artiesten en ziet dat een comeback met nieuwe nummers vaak mislukt. "Aan veel van dit soort 90's-artiesten kleeft toch een beetje een fout imago." Zwaan denk dat veel artiesten uit die tijd daarom onder een andere naam nieuwe nummers uitbrengen.

Volgens Zwaan levert een reünietournee met de bekende hits veel meer op dan het maken van nieuwe nummers. Rakendra Smit van de NTB, de vakbond van onder andere popmuzikanten, erkent dat. "Een bestaand merk is veel makkelijker op de markt te brengen. Dat scheelt een hoop geld."

Voor de artiesten is het logisch, vindt Smit. Volgens hem barst de muziekindustrie van de onzekerheden. "Dan is dat extra zakcentje dat deze 90's-revival ze oplevert mooi meegenomen."

Shamrock zingt een nummer van Bon Jovi

Volgens zangeres Linda gaat het nooit om geld. "Als je artiest bent, wil je gewoon altijd op het podium staan." En dat doet ze. Samen met Shamrock en twee dansers ieder weekend dansend en zingend in heel Nederland.

De revival, die nu al een tijdje bezig is, kan T-Spoon niet lang genoeg duren. Linda: "Misschien doe ik dit over tien jaar nog. Ik wil helemaal niet uit dat T-Spoon-imago."

Deel artikel: